, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Πλατεία Ελευθερίας: Πώς ο… Τοπάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Ζέρβας αποφάσισε να «μονιμοποιήσει» το πάρκινγκ

Τα Χριστούγεννα του 2021 η Πλατεία Ελευθερίας δόθηκε εκ νέου σε αναδόχους προκειμένου να λειτουργήσει ως χώρος ελεγχόμενης στάθμευσης.

Η δημοτική αρχή τότε ανέτρεψε τον σχεδιασμό της διοίκησης Μπουτάρη, ώστε κάτω από τον χώρο μνήμης να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ. Θυμίζουμε ότι η απόφαση της διοίκησης Μπουτάρη αφορούσε στην αποκλειστική ανάπλαση της Πλατείας ως χώρος μνήμης.

Από τότε πέρασαν πέντε χρόνια αλλά ο ιστορικός αυτός χώρος παραμένει πάρκινγκ και η προοπτική του είναι να μείνει … πάρκινγκ. Για την ιστορία η έλευση της νέας διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης το 2019 άλλαξε τον αρχικό σχεδιασμό και δεσμεύτηκε  να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ ώστε να αποφορτιστεί το κυκλοφοριακό, και με αφορμή τη χρεοκοπία εκείνη την περίοδο του εργολάβου που είχε ήδη ξεκινήσει χωματουργικές εργασίες, αντί να αναθέσει το έργο στον δεύτερο ανάδοχο, ως είχε δικαίωμα, το ακύρωσε και ξεκίνησε από την αρχή.

Οι αντιδράσεις ήταν σφοδρές. Τόσο από το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο, που υπενθύμιζε ότι «η πλατεία Ελευθερίας στη Θεσσαλονίκη έχει ταυτιστεί στη μνήμη των Ελλήνων Εβραίων ως πλατεία του ανθρώπινου εξευτελισμού, ως πλατεία της απανθρωπιάς του ανθρώπου, ως πλατεία που συμβολίζει την αρχή της εκστρατείας εξόντωσης του εβραϊκού πληθυσμού της πόλης», σημειώνοντας με νόημα πως «η Πολιτεία, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι κοινωνικοί φορείς θα αναδείξουν και θα περιφρουρήσουν την ιστορική της μνήμη» ενώ ήταν ενδεικτική και η τοποθέτηση του διάσημου πια, εβραϊκής καταγωγής, CEO της Pfizer, Θεσσαλονικιός, Αλμπερτ Μπουρλά, δηλώνοντας ότι η μνήμη της πλατείας Ελευθερίας ως τόπου μαρτυρίου πρέπει να διαφυλαχθεί και έθεσε το θέμα και στον ίδιο τον δήμαρχο.

Η θέση του κ. Ζέρβα τότε (Ιανουάριος 2022) ήταν ότι εντός του 2023 «λογικά θα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες» διαμόρφωσης. «Οταν ολοκληρωθεί η μελέτη, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και θα συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο, που θα αποφασίσει λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τη βούληση των πολιτών. Το πρώτο μέρος της μελέτης μάς παραδόθηκε και κρίνει βιώσιμο το υπόγειο πάρκινγκ στην πλατεία».

Ωστόσο, η μελέτη παραπέμφθηκε στις καλένδες ενώμια σειρά ερωτημάτων που είχαν τεθεί και τότε ούτε σήμερα έχουν απαντηθεί επαρκώς.

Πέραν από την χρήση γης και την προσβολή της ιστορικής μνήμης προέκυπταν και εξακολουθούν να προκύπτπουν ζητήματα νομιμότητας.

1) Η σύμβαση της Ελεγχόμενης Στάθμευσης αφορούσε στη διαχείριση θέσεων στάθμευσης παρά την οδό. Στην πλατεία Ελευθερίας διαμορφώνεται ένας υπαίθριος σταθμός αυτοκινήτων που δίνεται στην Ελεύθερη Στάθμευση χωρίς να το προέβλεπε η σύμβαση και επιπλέον αφού γινόταν και εξακολουθεί να γίνεται εκμετάλλευση από ιδιώτη θα έπρεπε να εκδοθεί άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υπαίθριου σταθμού κατηγορίας μεγάλου μεγέθους σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

2) Οι 4 οδοί που περιβάλλουν την πλατεία Ελευθερίας ανήκουν στο ΒΟΔ (Βασικό Οδικό Δίκτυο), άρα χρειάζονταν έγκριση κυκλοφοριακής μελέτης για τις εισόδους/εξόδους. Ελέγχθηκε το απαιτούμενο μήκος αναμονής, το οποίο επηρεάζει τη διατομή των οδών και το καθεστώς στάθμευσης (απαγόρευση), η επιτρεπτή απόσταση των εισόδων/εξόδων από σηματοδότες – διαβάσεις πεζών, η ασφαλής διέλευση πεζών από το πεζοδρόμιο και η  σήμανση ;  Υπήρξε απαλλακτικό;

3) Η προσωρινή (ουδέν μονιμότερη) διαμόρφωση που έγινε, απαιτούσε την έγκριση Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής και/ή έγκριση της Νεωτέρων (ιστορικός τόπος). Υπάρχει απαλλακτικό;

 4) Ποιος πλήρωνε τη δαπάνη για τις εργασίες διαμόρφωσης σταθμού αυτοκινήτων που εκτελούνταν σε δημόσιο χώρο; Αν επρόκειτο για χορηγία της ΣΤΕΛΣΤΑΘ, τότε πότε εγκρίθηκε από την ΟΕ; Ποια υπηρεσία ενέκρινε τη μελέτη διαμόρφωσης του δημοσίου χώρου σύμφωνα με το άρθρο 20 του ΝΟΚ; Το έργο που εκτελέστηκε έχει δηλωθεί στο ΑΤ, στο ΕΦΚΑ, στην Επιθεώρηση Εργασίας και όπου αλλού χρειαζόταν;

Υπάρχει αναίρεση της πρώτης απόφασης της Αποκεντρωμένης του 2016 με την οποία δεν επέτρεπε καμία άλλη παρέμβαση πλην της ανάπλασης ως Πάρκου Μνήμης;

Πέρσι το καλοκαίρι δήλωνε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ «θα υπάρξει 100% πάρκο μνήμης, ακόμη και αν για διάφορους λόγους δεν μπορεί να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ». Τότε σημειωνε ότι τον Σεπτέμβριο θα αποφάσιζε η πόλη, για το θέμα δηλαδή το δημοτικό συμβούλιο έπειτα από διαβούλευση με τους φορείς. Μόνο που όχι διαβούλευση δεν έγινε αλλά ούτε καμία συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο για τα όσα αναφέρει η μελέτη.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.