Τι διεκδικούμε για τη Θεσσαλονίκη
Η 88η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης βρίσκει την πόλη σε ευνοϊκή συγκυρία για την αναπτυξιακή της πορεία, με μεγάλα αλλά και μικρότερης κλίμακας έργα να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η Θεσσαλονίκη έχει μία ιστορική ευκαιρία να κάνει το άλμα προς τα εμπρός, εκμεταλλευόμενη τη γεωστρατηγική της θέση και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και να γίνει ένας ισχυρός περιφερειακός οικονομικός πόλος στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Βασική προϋπόθεση για να γίνει αυτό είναι η ουσιαστική στήριξη από την Πολιτεία και η συνεργασία όλων των τοπικών φορέων.
Ως δημοτική αρχή εργαζόμαστε με σχέδιο, συνέπεια και αποφασιστικότητα μια πόλη εξωστρεφή, φιλική, ανθρώπινη, προσβάσιμη, ανθεκτική, συμπεριληπτική, «έξυπνη» και πράσινη. Έχουμε δρομολογήσει αστικές αναπλάσεις, όπως αυτές των πλατειών Αριστοτέλους και Διοικητηρίου και των Στάβλων Παπάφη και έργα μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν η δημιουργία Πάρκου Μνήμης στην πλατεία Ελευθερίας και το ξύλινο ντεκ στην Παλαιά Παραλία, που μαζί με τα μεγάλα έργα υποδομής (Μετρό, επέκταση 6ου Προβλήτα, Μουσείο Ολοκαυτώματος κλπ) θα αναβαθμίσουν την εικόνα της πόλης. Ταυτόχρονα, αγωνιζόμαστε για τη βελτίωση της καθημερινότητας στην πόλη δίνοντας έμφαση σε τρία μέτωπα, στην καθαριότητα, στην αναβάθμιση του πρασίνου και στην προστασία του δημόσιου χώρου.
Ωστόσο, ας μην κρυβόμαστε, η πόλη χρειάζεται πολύ περισσότερα. Αερομεταφορές, θαλάσσιες μεταφορές, σιδηρόδρομος και οδικό δίκτυο, απαιτούν διαρκή εκσυγχρονισμό για να αντιμετωπίσει η τοπική και περιφερειακή οικονομία τον διεθνή ανταγωνισμό. Η περίπτωση των συγκοινωνιακών υποδομών της πόλης και ειδικότερα του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Χαιρετίζουμε την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής, όμως, για να δούμε ουσιαστικά αποτελέσματα στο κυκλοφοριακό της πόλης, απαιτείται να ολοκληρωθεί η γραμμή της Καλαμαριάς και να προχωρήσουν ταχύτατα οι υπόλοιπες επεκτάσεις Δυτικά και Ανατολικά και προς το αεροδρόμιο Μακεδονία. Ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω με νέα εναλλακτικά μέσα, όπως η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία και ο Δυτικός Αστικός Σιδηρόδρομος, αλλά και με παρεμβάσεις όπως η δημιουργία πάρκινγκ εντός και πέριξ του κέντρου.
Ως Δήμος Θεσσαλονίκης διεκδικούμε χρηματοδότηση για την εκπόνηση Ειδικού Επιχειρησιακού Σχεδίου, το οποίο θα μελετήσει, σε συνεργασία με την Ελληνικό Μετρό, τις επιπτώσεις στις περιοχές πέριξ των σταθμών και θα χρηματοδοτήσει αναπλάσεις, πεζοδρομήσεις, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και άλλου είδους παρεμβάσεις. Επιπλέον, απαιτείται η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης που έχουν ξεκινήσει σε κρίσιμα σημεία του δικτύου για διανοίξεις οδών, χώρους στάθμευσης και αστικές αναπλάσεις, με πλέον εμβληματική αυτή της Νοτιοανατολικής Πύλης (Πάρκο Νέας Ελβετίας – Κεραμεία Αλλατίνη).
Ανάλογες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, όπου η επικείμενη ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος και οι μεγάλες επενδύσεις που είναι σε εξέλιξη, όπως η ανακατασκευή και αξιοποίηση του «ΦΙΞ», διαμορφώνουν νέες αναπτυξιακές προοπτικές. Τα έργα αυτά θα πρέπει να λάβουν ειδική χρηματοδότηση από την Πολιτεία στο πλαίσιο ενός Ειδικού Προγράμματος Αστικής Ανάπλασης με όρους πρότυπου αστικού σχεδιασμού του δημόσιου χώρου.
Στην προμετωπίδα των διεκδικήσεών μας είναι τρία ζητήματα. Πρώτον, η σχολική στέγη και η αντικατάσταση των λυόμενων σχολείων που χρονολογούνται από το 1978. Δεύτερον, η εκπόνηση με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Τουρισμού ενός Ειδικού Τουριστικού Αναπτυξιακού Σχεδίου. Και τρίτον, η ενίσχυση σε όλα τα επίπεδα ώστε η Θεσσαλονίκη να διεκδικήσει με αξιώσεις τη διοργάνωση των Μεσογειακών Αγώνων του 2030 ή του 2034, του δεύτερου μεγαλύτερου αθλητικού γεγονότος μετά τους Ολυμπιακούς, που θα δώσει τη δυνατότητα στην πόλη να αναβαθμίσει τις αθλητικές -και όχι μόνο- υποδομές της.
Για την υλοποίηση του ολοκληρωμένου αυτού σχεδίου ζητούμε την εκπόνηση και εφαρμογή ενός κοστολογημένου Ειδικού Επιχειρησιακού Σχεδίου που θα εποπτεύεται από μια μόνιμη Διυπουργική Επιτροπή, στο πρότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004. Είμαι βέβαιος, πως με τον τρόπο αυτό και με συστηματική δουλειά η Θεσσαλονίκη στο τέλος της πενταετίας θα είναι διαφορετική, μια πόλη, σύγχρονη, βιώσιμη και λειτουργική, μια πόλη που δικαιούνται οι Θεσσαλονικείς.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA