fbpx

, Σάββατο
08 Φεβρουαρίου 2025

search icon search icon

Το «στοίχημα» Αγγελούδη: Τα 14+1 μεγάλα έργα που αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη

Τα 14+1 μεγάλα έργα που μπορούν να αλλάξουν την πόλη και να της δώσουν «αέρα» ανανέωσης παρουσιάζει στους πολίτες ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης και επικεφαλής, Στέλιος Αγγελούδης.

Πέρα από την ανάγκη βελτίωσης της καθημερινότητας σε βασικούς τομείς όπως η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, το πράσινο, οι δημόσιοι χώροι κ.α., η «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» έχει έτοιμο ένα πλάνο έργων.

«Πρέπει να φύγουμε από τα μεγάλα λόγια και να πάμε στα μεγάλα έργα», δηλώνει ο κ.Αγγελούδης, παρουσιάζοντας λίγα 24ωρα νωρίτερα με φωτορεαλιστικά την ανάπλαση της πλατείας Δημοκρατίας και της οδού Εγνατίας. Στην πρόταση υπάρχει παράλληλη πρόβλεψη για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου και την ενίσχυση του πρασίνου, με στόχο την αναμόρφωση, την αναβάθμιση και τη βιώσιμη ανάπτυξη του ιστορικού κέντρου της πόλης.

Αναλυτικά το «στοίχημα» του κ.Αγγελούδη αφορά τις παρακάτω 14+1 εμβληματικές περιοχές της Θεσσαλονίκης:

1) Ανάπλαση της οδού Εγνατίας (Εγνατία Project) με ανάδειξη των διατηρητέων κτιρίων της. Πρόκειται για τον ιστορικότερο, πολεοδομικά σπουδαιότερο εμπορικό άξονα της πόλης που μπορεί να αποτελέσει πυρήνα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και των χωρικών μετασχηματισμών. 

2) Ανάπλαση πλατείας Δημοκρατίας (Βαρδάρη), για την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου του Πολεοδομικού Συγκροτήματος και την οικονομική ανάκαμψη της άλλοτε εμπορικής αυτής περιοχής. Κατασκευή πολυώροφου σταθμού αυτοκινήτων στο δημοτικό οικόπεδο απέναντι από το κτίριο του ΟΤΕ. Παρεμβάσεις στην οδό Καραολή και Δημητρίου (σύνδεση πλατειών Δημοκρατίας και Αντιγονιδών). 

3) Ανάπλαση της οδού Αγίου Δημητρίου: αύξηση πρασίνου με πάρκα γειτονιάς, κατασκευή ποδηλατόδρομου και επέκτασή του σε όλο το μήκος της Αγίου Δημητρίου και σύνδεση του με Λαγκαδά προς Ξηροκρήνη και Σταυρούπολη (Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά). 

4) Άμεση διεκδίκηση της κατασκευής κλειστού συγκροτήματος στίβου στον Δήμο Θεσσαλονίκης που θα λειτουργήσει ως κύρια υποδομή αθλητισμού που έχει ανάγκη η πόλη.

5) Περιφερειακή Τάφρος: Ανάπλαση με δημιουργία κοινόχρηστων χώρων πρασίνου, αναψυχής, περιπάτου, ποδηλατοδρόμων. 

6) Άνω Πόλη – Ειδικό Ρυθμιστικό Σχέδιο: Ανάδειξη ιδιαίτερου χαρακτήρα περιοχής. 

7) Tούμπα: Αναδιαμόρφωση οδού Γρ. Λαμπράκη και χώρων πέριξ γηπέδου ΠΑΟΚ. Ανάπλαση Διογένους και δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ. Ανάπλαση οδού Μικράς Ασίας. Ανάπλαση ρεμάτων (Δόξης κ.ά).

8) Παλιός εμπορευματικός σταθμός: Δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου, πολιτισμού και ιστορικής μνήμης. 

9) Οικοδομικό τετράγωνο και στοά στον Άγιο Μηνά: ολοκληρωμένη μελέτη αναστήλωσης και ανάδειξης. Επανάχρηση με παραδοσιακές και σύγχρονες λειτουργίες. 

10) Λαχανόκηποι: Ένταξη στο σχέδιο πόλης με κεντρικές λειτουργίες αλλά και κατοικία. Περιβαλλοντική αναβάθμιση, οικονομική ανάπτυξη, αστική αναζωογόνηση. 

11) Κεραμεία Αλλατίνη: Ένταξη στο σχέδιο μητροπολιτικού πάρκου, αξιοποίηση για κοινωνικές χρήσεις των διατηρητέων κτιρίων που περιέρχονται στον Δήμο. 

12) Λουτρά Θέρμης: Αξιοποίηση της δημοτικής έκτασης για τη δημιουργία θερμαλιστικού κέντρου, τουριστικού και αθλητικού πόλου. 

13) Πεζοδρόμηση του Ιστορικού Κέντρου σε δύο φάσεις, με ταυτόχρονη δημιουργία θέσεων στάθμευσης περιμετρικά του κέντρου. 

14) Ενοποίηση και ανάπλαση της πλατείας Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (είσοδος πόλης) και εκσυγχρονισμός του σταθμού μετεπιβίβασης ΟΑΣΘ, που σήμερα παρουσιάζουν μια κατακερματισμένη εικόνα.

14+1) Μητροπολιτικό Πάρκο στους χώρους της ΔΕΘ

Ο αρχιτέκτονα Πρόδρομος Νικηφορίδης, γράφει  για την ανάπλαση της εμβληματικής οδού και πλατείας  της Θεσσαλονίκης

Ας ξαναβρούμε την Εγνατία και το Βαρδάρη που μας αξίζει

Οδός Εγνατία

Περπατούμε στην Εγνατία οδό και ξέρουμε ότι εδώ έχουν περπατήσει πολυάριθμες γενιές ανθρώπων, έχουν περπατήσει άνθρωποι διαφόρων εθνοτήτων και θρησκειών, έχουν εργαστεί, έχουν δημιουργήσει, έχουν ζήσει με πολλούς και διάφορους τρόπους. Η Εγνατία οδός κουβαλά την ιστορία της Θεσσαλονίκης, είναι αυτή που κατά μήκος της υπάρχουν πολυάριθμα ιστορικά μνημεία, Ρωμαϊκά, η Καμάρα σίγουρα το χαρακτηριστικότερο, βυζαντινά και οθωμανικά. Είναι πολλά και θα ήταν ακόμα περισσότερα αν δεν είχαν κάποια καταστραφεί στην πυρκαγιά του 1917. 

Παρά την υποβάθμιση που έχει υποστεί τις δύο τελευταίες δεκαετίες, η οδός Εγνατία είναι ο κατεξοχήν οδικός άξονας που η ανάπλαση του μπορεί να προκαλέσει την αναζωογόνηση του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης. 

Η λειτουργία του Μετρό κατά μήκος της Οδού Εγνατία δημιουργεί νέα δεδομένα και μία μοναδική ευκαιρία για αναδιάταξη των παγιωμένων ιεραρχήσεων.

Ο περιορισμός των λωρίδων κυκλοφορίας, η μερική διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, η δημιουργία κεντρικού προστατευμένου και δεντροφυτεμένου ποδηλατόδρομου είναι μερικές από τις προτάσεις μας που θα συμπληρωθούν με τις επιμέρους αναπλάσεις μικρών πλατειών και διευρύνσεων του δημόσιου χώρου. Ο επιμελημένος φωτισμός του δημόσιου χώρου και ο επιλεκτικός φωτισμός των προς ανάδειξη διατηρητέων κτιρίων θα δημιουργήσει ένα εντυπωσιακό νυχτερινό περιβάλλον. Τέλος, οι φυτεύσεις σε όλο το μήκος της οδού Εγνατία θα υπερδιπλασιάσουν τον αριθμό των δέντρων και γενικότερα των φυτών. 

 Πλατεία Δημοκρατίας Βαρδάρη

Έχετε αναρωτηθεί πόσες πλατείες έχει η Θεσσαλονίκη και αν τις ζείτε ως πλατείες; Υπάρχουν πολλές και διάσημες πλατείες σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις που όλοι λίγο ή πολύ γνωρίζουμε. Υπάρχουν κι άλλες που τυχαία τις συναντούμε στους περιπάτους μας ως ταξιδιώτες. Μικρές ή μεγάλες, συνήθως μόνο για τους πεζούς. Έχετε ποτέ σκεφτεί, αν αυτό που ζούμε σε σχεδόν όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, μπορεί να το ζήσει ένας ταξιδιώτης στην πόλη μας; Μία πλατεία με ή χωρίς δέντρα, με ωραία κτίρια και ένα ήσυχο και φιλόξενο περιβάλλον; Δύσκολο!

H πλατεία Δημοκρατίας, κοινώς το Βαρδάρη, είναι η Θεσσαλονίκη συμπυκνωμένη σε μία πλατεία, αυτή από την οποία ξεκινούν όλα, όλα ξεκινούν να μετράνε από την πλατεία Δημοκρατίας. Η πλατεία σχεδιάστηκε από τον Ερνέστ Εμπράρ μετά την πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης ως απόληξη της Εγνατίας οδού με πολλαπλές δυνατότητες. Η οδός Λαγκαδά, η οδός Μοναστηρίου, η οδός 26ης Οκτωβρίου ξεκινούν από την πλατεία Δημοκρατίας.

Αμέτρητα τα χάνια, τα κέντρα διασκέδασης και τα νυχτερινά μαγαζιά. Εδώ έβρισκαν καταφύγιο οι ερωτικές  αναζητήσεις όλης της περιοχής.  Για αυτήν έγραψαν ο Ιωάννου, ο Χριστιανόπουλος , ο Κοροβίνης και ο Γρηγοριάδης. Για αυτήν έγραψαν σίγουρα και άλλοι πολλοί στα προσωπικά τους ημερολόγια που δεν θα δουν ποτέ το φως της δημοσιότητας. 

Στα τέλη του 20ου αιώνα η αντιπαροχή ψήλωσε την πλατεία, γυάλινα πολυώροφα κτίρια έκαναν την εμφάνιση τους. Η Πολιτιστική Πρωτεύουσα οργάνωσε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση της που εννοείται μπήκε αμέσως σε κάποιο συρτάρι και μετά ήρθε το Μετρό. 

Σήμερα, μετά από πολλά χρόνια κατάληψης από τις λαμαρίνες του Μετρό ταυτόχρονα με την οικονομική κρίση η πλατεία δεν έχει πια ανθρώπους, μόνο κάποιοι ξεχασμένοι θα βρουν καταφύγιο ανάμεσα στα αυτοκίνητα και τα καυσαέρια, τα ξερά χόρτα και τα σπασμένα παγκάκια. Σήμερα τη νύχτα όλα είναι σκοτεινά. Μεγάλα και ωραία πλατάνια που τα ξέχασε ακόμα και ο Θεός στρογγυλεύουν τη σκληρή εικόνα. Πότε ακούσατε τελευταία φορά ένα Δήμαρχο να μιλά για το Βαρδάρη;  Το Μετρό έχει αποχωρήσει και η σημερινή διοίκηση δεν έκανε απολύτως τίποτα τα δύο τελευταία χρόνια. 

Το Βαρδάρη μπορεί με μικρές παρεμβάσεις, με την κατάργηση των δύο παράδρομων που δεν  είναι απαραίτητοι, με μικρές αναδιατάξεις να ξαναγίνει το φιλόξενο Βαρδάρη, το Βαρδάρη όλων μας, αν και μία ολόκληρη γενιά δεν το γνωρίζει. Το κόστος πολύ μικρό για το όφελος που θα προσδώσει στην πόλη και στην περιβάλλουσα περιοχή. Ας ξαναβρούμε την οδό Εγνατία και το Βαρδάρη που μας αξίζει, που αξίζει στη Θεσσαλονίκη.

Το σχέδιο για τη ΔΕΘ

Δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου σε μέρος του οικοπέδου και σύγχρονες εγκαταστάσεις που θα φιλοξενούν θεματικά εκθεσιακά γεγονότα

Για δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου σε μέρος του συνολικού οικοπέδου της ΔΕΘ, που θα αποδοθεί στην πόλη, κάνει λόγο η παράταξη «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» και ο επικεφαλής της κ.Αγγελούδης, τονίζοντας πως οι σημαντικές καθυστερήσεις που παρατηρούνται στο έργο της ανάπλασης της ΔΕΘ γεννούν νέα δεδομένα, τα οποία πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη. 

Σε αυτό το πλαίσιο προτείνεται: 

-Μέρος του συνολικού οικοπέδου να αποδοθεί στην πόλη για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Ενός μεγάλου χώρου πρασίνου, πολιτιστικών εκδηλώσεων, αθλητικών δράσεων, εκτόνωσης και κοινωνικής συναναστροφής.

-Σε μέρος του οικοπέδου να παραμείνει και να στεγαστεί σε σύγχρονες εγκαταστάσεις ένα εκθεσιακό κέντρο, ικανό να φιλοξενεί θεματικά εκθεσιακά γεγονότα περιορισμένης όχλησης και ήπιου περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

-Στην περιαστική ζώνη της πόλης, με διασφαλισμένη την καλή οδική και συγκοινωνιακή σύνδεση, να δημιουργηθεί η νέα ΔΕΘ, ένα σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο, ικανό να φιλοξενεί εκθεσιακά γεγονότα μεγάλης κλίμακας, με δυνατότητες επέκτασης και μεγάλους υπαίθριους χώρους στάθμευσης.

-Να αποδοθεί στην πόλη και να συνενωθεί με το Μητροπολιτικό Πάρκο, ο χώρος που καταλαμβάνει το Γ´ Σώμα Στρατού καθώς ουδείς λόγος επιβάλει την παραμονή στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο κέντρο της πόλης.

‘Οπως τονίζεται από τον κ.Αγγελούδη η πρόταση αυτή είναι η μόνη που μπορεί να δώσει πολύτιμες ανάσες ζωής στην πόλη, δεν απαιτεί τεράστιες δαπάνες ούτε έργα που θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τις ασφυκτικές περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.