, Κυριακή
23 Ιουνίου 2024

search icon search icon

Greekexports, η εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη που ασχολείται με τις θρησκευτικές πιστοποιήσεις

Πριν από δέκα χρόνια, όταν γεννήθηκε η ανάγκη για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών προσέφερε, η Greekexports στράφηκε προς τις θρησκευτικές πιστοποιήσεις halal & kosher.

Η εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη βλέποντας το συνεχές μεταβαλλόμενο περιβάλλον στις αγορές και με ιθύνων νου τον CEO της Θωμά Βασσάρα, ο οποίος είναι και επίτιμο μέλος ΔΣ στην νέα διοίκηση του ΣΕΒΕ, επικεντρώθηκε στον χώρο των τροφίμων ως τον κλάδο στον οποίο η Ελλάδα έχει σημαντικά πλεονεκτήματα. H ανάληψη της εκπροσώπησης διεθνών φορέων με ειδικά «πιστοποιητικά-διαβατήρια νέων αγορών», αποτέλεσε την απάντηση της εταιρείας στις συνθήκες της εποχής που συνεχώς άλλαζαν, τονίζει ο κ. Βασσάρας σε συνέντευξη του στην Karfitsa.

«Σε μία επίσης προβληματική περίοδο, ακριβώς με την έναρξη της πανδημίας και συγκεκριμένα το Μάιο του 2020, αναλάβαμε την εκπροσώπηση της V-label GmbH από την Ελβετία, αποτελώντας τον αποκλειστικό τοπικό πάροχο των πλέον διαδεδομένων διεθνώς σημάτων vegan & vegetarian (πράσινο φυλλαράκι σε κίτρινο κύκλο) για την περιοχή μας. Και πάλι αυτή η επιλογή αποδείχτηκε ορθή, καθώς στην εξέλιξη του φαινομένου της πανδημίας οι καταναλωτές (σε Ελλάδα και Εξωτερικό), αντιλαμβανόμενοι ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά στην αλυσίδα παραγωγής τροφίμων και των προβλημάτων που αυτή δημιουργεί στο περιβάλλον και στην υγεία μας, στράφηκαν σε πιο βιώσιμη διατροφή που είναι κατά τεκμήριο η χορτοφαγική», τονίζει ο ίδιος.

Συνέντευξη στη ΦΙΛΙΠΠΑ ΒΛΑΣΤΟΥ

Πως έχει διαμορφωθεί ο χώρος των εξαγωγών πλέον και τι αποτύπωμα έχει αφήσει ο κορονοϊός;

Στον χώρο των τροφίμων, μπορούμε να διακρίνουμε ότι το αποτύπωμα του κορονοϊού συνοψίζεται σε τρεις περιπτώσεις, αναλόγως την ειδική κατάσταση κάθε επιχείρησης στις αρχές του 2020 αναφορικά με την εξαγωγική της επίδοση και την εξάρτησή της από τον κλάδο της εστίασης. Σημειώνω ότι στις αρχές του 2020 πολλές ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων είχαν αρχίσει να εξέρχονται δυναμικά από το τέλμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης και να ατενίζουν με μεγάλη αισιοδοξία το μέλλον.

Και μετά ενέσκηψε η πανδημία:

Α. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις τροφίμων με έμφαση στην λιανική και μικρό μερίδιο του κύκλου εργασιών τους από τον κλάδο της εστίασης (εγχώριο ή διεθνή) είχαν μικρή επίπτωση ή σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και αύξηση των εργασιών τους.

Β. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις τροφίμων με έμφαση στον κλάδο εστίασης και μικρό μερίδιο λιανικής είχαν πολύ σημαντικότερη επίπτωση και σε, λίγες ευτυχώς περιπτώσεις, δραματικές συνέπειες. Οι περισσότερες όμως εξ αυτών έδωσαν έμφαση στην βελτίωση των εξαγωγικών τους επιδόσεων και κατάφεραν να ανταπεξέλθουν μέχρι να επανέλθει η εστίαση, με αποτέλεσμα η επόμενη ημέρα να τις βρει σε καλύτερο επίπεδο.

Γ. Οι παραγωγοί που δεν είχαν προηγούμενη εμπειρία εξαγωγών βρέθηκαν στην δυσχερέστερη θέση, και ιδιαίτερα όσοι είχαν μεγάλη εξάρτηση από τον εγχώριο κλάδο εστίασης, καθώς αυτός καθυστέρησε να ανακάμψει λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας των μέτρων που τον αφορούσαν.

Το σίγουρο είναι ότι ο κλάδος (παραγωγής) των τροφίμων δεν έκλεισε ποτέ, γεγονός που αναδεικνύει την σημασία που έχουν τα τρόφιμα στην οικονομία της χώρας μας, ακόμα και σε εποχές πανδημίας.

Ο Θωμάς Βασσάρας

Σε ποιους τομείς παρατηρείτε άνοδος στις εξαγωγές και σε ποιους όχι;

Σε πολύ πρόσφατο Δελτίο Τύπου του Συνδέσμου Εξαγωγών Ελλάδος-ΣΕΒΕ (www.seve.gr) του οποίου είμαι επίτιμο μέλος ΔΣ, διαβάζουμε ότι οι ελληνικές εξαγωγές οδεύουν σε νέο ρεκόρ το 2022, αφού η αύξησή τους στους πρώτους μήνες του έτους υπερβαίνει το 30% σε σύγκριση με τους ανάλογους μήνες του 2021.

Αντίστοιχα στα τρόφιμα η αύξηση είναι 15.5%, επίπεδο που αποτελεί επίσης ρεκόρ τριετίας καθώς στους αντίστοιχους μήνες του 2021 η αύξηση των εξαγωγών τροφίμων το 2021 ήταν στο 11.5% και το 2020 στο 13.5%. Πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη τάση θα διατηρηθεί και θα συνεχίσουν να αυξάνονται σημαντικά οι εξαγωγές σε διάφορους κλάδους, μεταξύ των οποίων και στα τρόφιμα. Είναι όμως πολύ σημαντικό να καταφέρουμε να περιορίσουμε και τις εισαγωγές, καθώς και αυτές βαίνουν αυξανόμενες στο ίδιο διάστημα. Ειδικότερα θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην βιομηχανία τροφίμων να υποκαταστήσει σε ένα βαθμό τις εισαγωγές υλικών με εγχώριες πρώτες ύλες – στόχο στον οποίο μπορεί και η πολιτεία να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο.

Η νέα διοίκηση του ΣΕΒΕ μάλιστα, με πρόεδρο τον Συμεών Διαμαντίδη, δίνει προτεραιότητα στην επίτευξη αυτού του στόχου της υποκατάστασης εισαγωγών από εγχώριες πρώτες ύλες.

Eκπροσωπείτε φορείς διεθνούς κύρους σε halal, kosher, vegan & vegetarian πιστοποιησεις. Πόσο απαραίτητα είναι αυτά τα «Διαβατήρια Εισόδου» ελληνικών προϊόντων σε ειδικές αγορές; Τι σημαίνει στην πράξη για μια επιχείρηση; Είναι απαραίτητο για την εξαγωγή προϊόντων; Ποιες εταιρείες αφορά;

Η απάντηση στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας προκύπτει καλύτερα από το αποτέλεσμα. Αν συγκεντρώσει κανείς τον κύκλο εργασιών όλων των Ελλήνων πελατών μας και διαιρέσει με το σύνολο του τζίρου του κλάδου τροφίμων (στοιχεία 2019) καταλήγει στο ότι οι πελάτες μας είναι «υπεύθυνοι» για περίπου το 32% του συνολικού κύκλου εργασιών του κλάδου παραγωγής τροφίμων στην Ελλάδα. Αυτό δεν σημαίνει ότι το 32% της παραγωγής της χώρας είναι πιστοποιημένο με τα συγκεκριμένα πρότυπα, σημαίνει όμως ότι όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας μας, αλλά και αρκετές μικρότερες, σε όλη την γκάμα των Ελληνικών προϊόντων τροφίμων, έχουν αναγνωρίσει την σημασία της πιστοποίησης με κάποια από αυτά τα συγκεκριμένα σήματα, προκειμένου να ενισχύσουν την ανταγωνιστική τους θέση στο διεθνές περιβάλλον. Διότι ανταγωνιστικότητα δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη χαμηλότερη τιμή, όπως πολλοί αρέσκονται στο να πιστεύουν. Σημαίνει διαφοροποίηση, καινοτομική προσέγγιση στις ανάγκες της αγοράς και σεβασμός των απαιτήσεων των πελατών στους οποίους απευθύνεσαι.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, η πιστοποίηση με τα θρησκευτικά πρότυπα δεν είναι υποχρεωτική από την νομοθεσία των περισσοτέρων χωρών. Καθίσταται όμως υποχρεωτική από τις απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού, το οποίο και μεταφέρει αυτήν την απαίτηση στο κανάλι διανομής και αυτό με την σειρά του στον εισαγωγέα που αποτελεί τον αντισυμβαλλόμενο της Ελληνικής εταιρείας τροφίμων.

Δραστηριοποιήστε και στο εξωτερικό;

Μέσα στα προηγούμενα 5 χρόνια ξεκινήσαμε την δραστηριοποίησή μας στην Κύπρο και στις όμορες χώρες των Βαλκανίων (αρχικά Βουλγαρία, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία) και στην συνέχεια ανοίξαμε γραφεία σε Ρουμανία και Κόσοβο και πολύ πρόσφατα στην Αίγυπτο.

Με την βοήθεια των τοπικών συνεργατών μας προσφέρουμε στις επιχειρήσεις στις χώρες αυτές την δυνατότητα να βελτιώσουν την εξωστρέφειά τους, στοχεύοντας στο ειδικό κοινό που αποζητά τις συγκεκριμένες πιστοποιήσεις.

Άλλωστε σε πολλές από τις χώρες αυτές οι Ελληνικές επιχειρήσεις έχουν παραγωγικές επενδύσεις και ενισχύουν τον ρόλο της χώρας μας ως σημαντικό παράγοντα στην οικονομία της περιοχής μας.

Παρότι η Ελλάδα αποτελεί και θα συνεχίσει να αποτελεί την σημαντικότερη αγορά μας για τα επόμενα χρόνια, επιθυμούμε και εμείς να διευρύνουμε την συνεισφορά μας στην Εθνική Οικονομία μέσω των εξαγωγών υπηρεσιών μας στις χώρες αυτές.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.