, Πέμπτη
27 Μαρτίου 2025

search icon search icon

Η γκάφα του Google Gemini στο Super Bowl και το πρόβλημα της τεχνητής νοημοσύνης

Η Google παρουσίασε το Gemini AI στο Super Bowl με μια σειρά διαφημίσεων, αλλά ένα λάθος για την κατανάλωση τυριού Gouda φανερώνει πόσο αναξιόπιστα μπορεί να είναι τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης.

Το λάθος της Google και το αμφισβητήσιμο στατιστικό

Η διαφήμιση έδειξε το Gemini AI να ισχυρίζεται πως το Gouda αποτελεί «το 50-60% της παγκόσμιας κατανάλωσης τυριού», μια πληροφορία που αποδείχθηκε ψευδής. Σύμφωνα με τον Andrew Novakovic, ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Cornell, ενώ το Gouda είναι δημοφιλές, δεν είναι το πιο ευρέως καταναλωμένο τυρί παγκοσμίως.

Το ενδιαφέρον είναι πως το Gemini δεν ανέφερε καμία πηγή για αυτή την πληροφορία, ενώ η μόνη αναφορά που βρέθηκε ήταν από το Cheese.com και ένα παλιό νήμα στο Reddit.

Το πρόβλημα της αδιαφάνειας στις απαντήσεις του Gemini

Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι πως η Google τοποθέτησε στα «ψιλά γράμματα» της διαφήμισης μια αποποίηση ευθυνών, που δηλώνει ότι το Gemini είναι «ένα δημιουργικό βοήθημα γραφής και δεν προορίζεται να είναι αληθινό». Δηλαδή, η ίδια η Google παραδέχεται πως η τεχνητή νοημοσύνη της μπορεί να παράγει ανακρίβειες, αλλά παράλληλα ζητά από τους χρήστες να την εμπιστευτούν για τις ανάγκες τους.

Όταν η Google κλήθηκε να σχολιάσει, ο πρόεδρος των εφαρμογών Google Cloud, Jerry Dischler, υποστήριξε πως δεν επρόκειτο για «παραίσθηση», αλλά για πληροφορίες που βασίζονται στο διαδίκτυο. Ωστόσο, οι χρήστες απέδειξαν με screenshots πως η Google δεν παρέθεσε καμία πηγή, γεγονός που θέτει σοβαρά ερωτήματα για τη διαφάνεια και την ακρίβεια των απαντήσεων του Gemini.

Ηθικά και νομικά ζητήματα: Είναι η Google μια τεράστια μηχανή πειρατείας;

Η υπόθεση αυτή αγγίζει ένα μεγαλύτερο πρόβλημα: τη χρήση περιεχομένου χωρίς αναφορά στις πηγές. Αν η Google χρησιμοποιεί πληροφορίες από ιστοσελίδες χωρίς να τις αναγνωρίζει, τότε ουσιαστικά εκμεταλλεύεται πνευματική ιδιοκτησία για να ενισχύσει τις δικές της υπηρεσίες.

Την ίδια στιγμή, η Google αυξάνει τις συνδρομές τόσο για το Gemini όσο και για το Workspace, ακριβώς επειδή ενσωματώνει το Gemini. Αυτό σημαίνει πως πρακτικά χρεώνει τους χρήστες για περιεχόμενο που έχει αντλήσει από το διαδίκτυο χωρίς άδεια, θυμίζοντας πρακτικές «πειρατείας» του παρελθόντος.

Σύνοψη

Η αποτυχία του Gemini AI στη διαφήμιση του Super Bowl αναδεικνύει τους κινδύνους της τυφλής εμπιστοσύνης σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, ειδικά όταν δεν συνοδεύονται από διαφάνεια στις πηγές τους. Παράλληλα, η πρακτική της Google να χρησιμοποιεί περιεχόμενο χωρίς αναφορά στις πηγές εγείρει σοβαρά ηθικά και νομικά ζητήματα.

Πηγή: techmaniacs

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.