, Σάββατο
02 Μαρτίου 2024

Η ανθρωπογεωγραφία των δημοτικών εκλογών και ο τρόμος του κυκλοφοριακού

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ψήφου στη Β’ Κυριακή των δημοτικών εκλογών. Εκεί μπορεί κανείς κάλλιστα να αναζητήσει πολλά από τα αίτια της ευρείας νίκης του Στέλιου Αγγελούδη και της βαριάς καθίζησης του Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Ο Στέλιος Αγγελούδης μονοπώλησε την ψήφο από τις άλλες παρατάξεις ενώ κράτησε σχεδόν σε τέλεια ποσοστά την συσπείρωσή του (97,9%). Πήρε τον έναν στους δέκα ψηφοφόρους από τον Κ. Ζέρβα, το 94,4% των ψηφοφόρων Πέγκα και το 80,4% των ψηφοφόρων Τσαβλή. Το ρήγμα Αγγελούδη στη ΝΔ ήταν πολύ υψηλό (28,5%) ενώ έλαβε την συντριπτική πλειοψηφία των ψηφοφόρων των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Και οι γυναίκες ψήφισαν με το σαρωτικό ποσοστό του 70,4% τον Στέλιο Αγγελούδη.

Μολονότι, οι γυναίκες προτίμησαν να ψηφίσουν τον Στέλιο Αγγελούδη, το «πρόβλημα» σ’ αυτό το δημοτικό συμβούλιο είναι ακριβώς το μικρό ποσοστό της γυνακείας εκπροσώπησης σε όλες τις παρατάξεις. Μόλις οκτώ γυναίκες στις 43 θέσεις συμβούλων εκ των οποίων οι πέντε της παράταξης Αγγελούδη, καμία από την παράταξη Ζέρβα, δυο από το συνδυασμό του κ. Πέγκα και η κυρία Κέκη ως επικεφαλής συνδυασμού. Ακόμη όμως κι αν ψάξει κανείς βαθύτερα, θα διαπιστώσει ότι από τις πέντε γυναίκες του συνδυασμού του κ. Αγγελούδη οι τέσσερις προέρχονται από τον κομματικό πυρήνα του ΠΑΣΟΚ και ψηφίστηκαν χάρη στη μαζική «παραγωγή» σταυροδοσίας από στελέχη και πολιτευτές του κόμματος μολονότι ο ίδιος ο επικεφαλής μόχθησε μέχρι την τελευταία ημέρα αλλά και μετά την εκλογή του να υπερασπιστεί την συνειδητή επιλογή της ανεξαρτησίας του. Κι έτσι κατόρθωσε, με την έξυπνη τακτική να διεισδύσει ακόμη και στις τάξεις της Νέας Δημοκρατίας λαμβάνοντας διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό. Άλλωστε στο 68% σχεδόν δεν φτάνεις ούτε με τις ψήφους του ΠΑΣΟΚ του 7% στη Θεσσαλονίκη, ούτε με του ΣΥΡΙΖΑ του 18% των βουλευτικών εκλογών.

Ενα ακόμη σημείο που χρίζει σχολιασμού είναι ότι ο Στέλιος Αγγελούδης, που διετέλεσε για χρόνια στέλεχος του αθλητικού κινήματος, άλλωστε παραμένει και αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, πήρε το σύνολο σχεδόν της προτίμησης των ψηφοφόρων των ανθρώπων του αθλητισμού. Μηδέ εξαιρουμένου και των φιλάθλων και των τριών δημοφιλέστερων ομάδων, Αρη, ΠΑΟΚ, Ηρακλή. Οι προσδοκίες στις τάξεις των φίλων του αθλητισμού είναι μεγάλες, αλλά αυτός ο τομέας είναι προνομιακός χώρος του νέου δημάρχου. Σε ό,τι σχετίζεται με τις υποδομές, την κατασκευή νέου γηπέδου στον ΠΑΟΚ, είτε το σχεδιασμό και την εκπόνηση για νέες γηπεδικές εγκαταστάσεις στον Αρη αλλά και στον Ηρακλή, είναι δεδομένη η στήριξή του ωστόσο, εκεί θα φανεί αν και κατά πόσο η κεντρική κυβέρνηση θα συνεργαστεί αρμονικά με τη νέα δημοτική αρχή για να διευθετηθούν το συντομότερο γραφειοκρατικές διαδικασίες που τορπιλίζουν οποιαδήποτε πρόοδο.

Εκεί όμως που θα δοκιμαστεί, η νέα δημοτική αρχή θα είναι στο κυκλοφοριακό. Πολύ πρόσφατα, συνομιλώντας με υψηλόβαθμό στέλεχος της τροχαίας Θεσσαλονίκης, μου μετέφερε τον έντονο προβληματισμό του ότι «με την έναρξη της κατασκευής του Fly Over τα 2/3 του όγκου των οχημάτων που χρησιμοποιούσαν τον περιφερειακό θα αναγκαστούν να διασχίζουν τις οδικές αρτηρίες της πόλης». Κι αν νομίζετε ότι ακόμη και η λειτουργία του Μετρό, – αν και όποτε, – θα λύσει το πρόβλημα, ας έχοιυμε κατά νου ότι τουλάχιστο σε πρώτη φάση στη βασική γραμμή θα προτιμήσουν να εξυπηρετούνται εκείνοι οι πολίτες που τώρα μετακινούται με τα λεωφορεία της γραμμής του ΟΑΣΘ. Τρέμω στην ιδέα της διέλευσης των οχημάτων, ανατολικά και δυτικά όπου όντας και καλομαθημένοι οδηγοί, οι Έλληνες και δη Θεσσαλονικείς θα είναι αναγκασμένοι να περνούν το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητάς τους μέσα στο αυτοκίνητό τους.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA