Αργά αλλά σταθερά ανακάμπτει η εστίαση…
Αύξηση τζίρου κατά 6% εκτιμάται ότι παρουσίασε το 2022 ο κλάδος της εστίασης, ο οποίος από τον Μάρτιο του 2020 λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας παρουσίασε σημαντική κάμψη πωλήσεων κατά 18%, μέρος της οποίας καλύφθηκε από τη διανομή μέσω ντελίβερι.
Του ΛΟΥΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
Αυτό είναι το συμπέρασμα της μελέτης της ICAP GRIF για τις αλυσίδες εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης, η οποία δείχνει τις σημαντικές ανακατατάξεις που έχουν επέλθει στον κλάδο την τελευταία τριετία με αφορμή την πανδημία του κορονοϊού και την οικονομική κρίση. Ο κλάδος των αλυσίδων εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης παρουσίασε μεγάλη ανάπτυξη τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα μας. Ο κλάδος διακρίνεται στις εξής βασικές κατηγορίες καταστημάτων: burger, pizza, snack-sandwich. Επίσης, λειτουργούν και αλυσίδες που διαθέτουν ποικιλία γευμάτων ή μια συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων (σουβλάκια, πίτες, donuts, κρέπες, κουλούρια κ.λπ.), ενώ σημαντική ώθηση έχει δοθεί από τη δικαιόχρηση (franchise), μέσω της οποίας επεκτάθηκε το δίκτυο σε πόλεις και κωμοπόλεις της χώρας.
Σύμφωνα με τη μελέτη της ICAP, η εγχώρια αγορά εστίασης μέσω των αλυσίδων είχε αύξηση τζίρου 5,2% την περίοδο 2016-2019, αλλά στη συνέχεια λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας σημείωσε σημαντική πτώση κατά 18%. Η επιστροφή στην κανονικότητα οδήγησε σε αύξηση πωλήσεων κατά 8,5% το 2021 σε σχέση με το 2020, ενώ το 2022 εκτιμάται στο 6%.
Διαφορετικές μεταβολές ανά κατηγορία καταστημάτων
Ωστόσο, η κάθε κατηγορία καταστημάτων (burger, snack κ.λπ.) σημείωσε διαφορετικό ρυθμό μεταβολής. Ειδικότερα, η κατηγορία των καταστημάτων «snack-sandwich» εκτιμάται ότι κατέγραψε αύξηση πωλήσεων με ρυθμό περίπου 13,5% το 2021-22, οι αλυσίδες τύπου «burger» ενισχύθηκαν κατά 6%, ενώ αύξηση σε ποσοστό περίπου 5% εκτιμάται ότι παρουσίασαν οι αλυσίδες καταστημάτων «pizza». Θετική ήταν η μεταβολή των πωλήσεων και στις λοιπές κατηγορίες καταστημάτων (σουβλάκι κ.λπ.).
Το μεγαλύτερο ποσοστό στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου καταλαμβάνει διαχρονικά η κατηγορία «snack-sandwich», το ποσοστό της οποίας εκτιμάται στο 37,6% το 2021. Ακολουθεί η κατηγορία καταστημάτων «burger» με μερίδιο 27,4% και έπεται η κατηγορία «pizza» με αντίστοιχο ποσοστό 22,1% το ίδιο έτος. Οι λοιπές αλυσίδες (καταστήματα που προσφέρουν είδη με βάση το κοτόπουλο, την κρέπα, τα donuts κ.λπ.) απέσπασαν περίπου το 10% της αγοράς.
Ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων 29 αλυσίδων ανέρχεται σε 1.231. Οι αλυσίδες της κατηγορίας «snack-sandwich» εκμεταλλεύονται τα περισσότερα καταστήματα (500), οι αλυσίδες «burger» αριθμούν 171 και έπονται οι αλυσίδες «pizza» με 208. Το υπόλοιπο καλύπτεται από λοιπές αλυσίδες καταστημάτων (προσφέρουν προϊόντα με βάση το κοτόπουλο, το σουβλάκι, τις κρέπες κ.λπ.). Τέλος, το 68,1% του συνόλου των καταστημάτων των συγκεκριμένων αλυσίδων συγκεντρώνεται στην Αττική. Δείκτης εξέλιξης της συνολικής εγχώριας αγοράς των αλυσίδων εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL