, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Έλεγχος σχεδίου ετοιμότητας του ηλεκτρικού συστήματος

Να βεβαιωθούν μέχρι κεραίας ότι οι ενδεδειγμένες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που καταναλώνουν σήμερα φυσικό αέριο θα μπορούν να «γυρίσουν» σε ντίζελ σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης θέλουν οι αρμόδιες Αρχές ώστε η «ετοιμότητα» να έχει σαφές πρακτικό αποτέλεσμα.

Του ΜΙΧΑΛΗ ΜΑΣΤΟΡΑΚΗ

Υπό το πρίσμα αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας συγκάλεσε χθες τηλεδιάσκεψη με τη συμμετοχή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των ηλεκτροπαραγωγών. Σκοπός είναι να γίνει μια γενική επισκόπηση της εφοδιαστικής αλυσίδας που θα «ενεργοποιηθεί» σε έκτακτη περίπτωση ώστε να εξασφαλίσει τον ανεφοδιασμό των μονάδων με το εναλλακτικό υγρό καύσιμο.

Σημειώνεται ότι η λειτουργία με το εναλλακτικό καύσιμο θα γίνει μόνο έπειτα από διαταραχή στις εισαγωγές και έπειτα από σχετική απόφαση της ΡΑΕ, όταν κηρυχθεί η χώρα σε κατάσταση συναγερμού 3.

Βέβαια, αν το κρίνει δόκιμο, η Αρχή μπορεί να ζητήσει από τους ηλεκτροπαραγωγούς να «γυρίσουν» τις μονάδες δοκιμαστικά για κάποιες ώρες σε ντίζελ, ώστε να εξακριβωθεί πως είναι τεχνικά έτοιμες να υποκαταστήσουν το φυσικό αέριο.

Οι πέντε εγχώριες μονάδες

Υπενθυμίζεται ότι δυνατότητα καύσης ντίζελ έχουν πέντε εγχώριες μονάδες. Αυτές είναι οι δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ σε Λαύριο και Κομοτηνή, δύο της Elpedison σε Θίσβη και Θεσσαλονίκη και ο λεγόμενος «μικρός Ήρωνας» στη Βοιωτία.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς με γνώση της λειτουργίας των μονάδων, ένας σταθμός μπορεί να λειτουργήσει με ντίζελ για διάστημα 5 ημερών μηνιαίως χωρίς κανένα πρόβλημα και ανάγκη συντήρησης. Επίσης, μπορούν να πάνε κατά ανώτατο όριο έως 40 ημέρες ετησίως, αλλά χρειάζεται αποζημίωση. Ο λόγος είναι πως κατά την καύση του ντίζελ παράγεται αιθάλη που επικάθεται στον αεροστρόβιλο, ο οποίος χρειάζεται να καθαριστεί και επομένως χρειάζεται συντήρηση.

Παράλληλα ωστόσο συσσωρεύεται αιθάλη και στους αγωγούς του boiler (στα πτερύγια των αγωγών), η οποία δεν καθαρίζεται. Για τον λόγο αυτό τίθεται το όριο των 40 ημερών ετησίως, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα μειωθεί μόνιμα η απόδοση της μονάδας.

Μαζεύουν… ενέργεια στις αυλές

Στο άλλο «μέτωπο», αυτό των λιγνιτικών μονάδων, η ΔΕΗ εφαρμόζει στρατηγική «εγκράτειας» ως προς τη λειτουργία των εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής με λιγνίτη, θέλοντας έτσι να επιτύχει τη μέγιστη δυνατή εξοικονόμηση του καυσίμου ώστε να γεμίσει τις αυλές των μονάδων για την επερχόμενη χειμερινή περίοδο. Συγκεκριμένα, η ΔΕΗ κατεβάζει τους διακόπτες τον ένα μετά τον άλλον προκειμένου μέσα στον Οκτώβριο να έχει καταφέρει να μαζέψει στις αυλές των μονάδων γύρω στους 2,5 εκατ. τόνους. Εκεί που στις καλοκαιρινές αιχμές δούλευαν στο φουλ και οι επτά λιγνιτικές, πλέον λειτουργούν μόνο δύο, οι 3 και 5 του Αγίου Δημητρίου.

Το μήνυμα της διοίκησης είναι «κράτει στις μηχανές» με στόχο να έχουν μαζευτεί μέσα στις επόμενες 15-20 μέρες στις αυλές των μονάδων όσο το δυνατόν περισσότεροι τόνοι καυσίμου και να έχει αυξηθεί σημαντικά το απόθεμα.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.