, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Η συμβολή της πρώιμης παρέμβασης στην κοινωνική ένταξη των παιδιών με αναπηρία

Η εξασφάλιση της ολιστικής υποστήριξης των παιδιών με αναπηρία, με στόχο την παροχή όλων των αναγκαίων μέσων και των εφοδίων για την ομαλή κοινωνική τους ενσωμάτωση, αποτελεί πρωταρχική υποχρέωση κάθε σύγχρονου κοινωνικού κράτους.

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΤΑΜΑΤΗ*

Η ειδική μέριμνα που οφείλει να επιδεικνύει η Πολιτεία για τα παιδιά με αναπηρία εδράζεται στις αρχές του σεβασμού της εγγενούς αξιοπρέπειας του ατόμου, του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού και της ατομικής του ανάπτυξης βάσει των προσωπικών δεξιοτήτων, αναγκών και επιλογών του.

Βασικάπροαπαιτούμενα για τηνισότιμη συμμετοχή των παιδιών με αναπηρία στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη συνακόλουθη κοινωνική τους ένταξη είναι η έγκαιρη ανίχνευση της αναπηρίας και η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης.

Η επιτακτική ανάγκη για τηνανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου προγράμματος πρώιμης παρέμβασης αναδείχθηκε ως μείζονα προτεραιότητα στο ΕθνικόΣχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία.

Στην κατεύθυνση αυτήσχεδιάζουμε και υλοποιούμε πολιτικές με στόχο τη σταδιακή διαμόρφωση ενός προοδευτικού και συμπεριληπτικού πλαισίου παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης στα βρέφη και τα νήπια με αναπηρία.

Ειδικότερα, μέσω του Προγράμματος Κυψέλη προβλέπονται μεταξύ άλλων στους δημόσιους και ιδιωτικούς βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς η ενίσχυση των δεξιοτήτων και δυνατοτήτων των παιδιών με σεβασμό στον ατομικόρυθμό ανάπτυξής τους,καθώς και η τακτική παρακολούθηση και αξιολόγηση της ανάπτυξης και της προόδου των βρεφών και των νηπίων, προκειμένου να επιτευχθούν η έγκαιρη ανίχνευση δυνατοτήτων και αναγκών και η παραπομπή τους για περαιτέρω διερεύνηση τυχόν μαθησιακών δυσκολιών, αναπηριών ή άλλων διαταραχών.

Επιπλέον, στο πλαίσιο υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής για την Αποϊδρυματοποίηση θεσπίζεται με τον ν.4997/2022 πιλοτικό πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης για παιδιά με αναπηρία, αναπτυξιακή διαταραχή ή πιθανότητα εμφάνισης αυτών,το οποίο καλύπτει το ηλικιακό φάσμα από 0 έως 6 ετών.

Το πλέγμα των εξατομικευμένων υπηρεσιών στήριξης του παιδιού παρέχεται από διεπιστημονική ομάδα ιδίως στο οικείο του περιβάλλον, με βάση την οικογενειοκεντρική προσέγγιση. Η πρώιμη παρέμβαση έχει ως στόχο την ομαλή ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη και την εξοικείωση των παιδιών με αναπηρία σε ίση βάση με τους συνομηλίκους τους με ερεθίσματα που δεν λαμβάνουν λόγω των λειτουργικών τους περιορισμών.Συμβάλλει ουσιωδώς στην άρση των φραγμών και των εμποδίων και την ενίσχυση των δυνατοτήτων των παιδιών στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Στο πλαίσιο των υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης καταρτίζεται από τη διεπιστημονική ομάδα, σε συνεργασία με την οικογένεια, σχέδιο εξατομικευμένης παρέμβασης ανάλογα με τις εξειδικευμένες ανάγκες κάθε παιδιού,το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και ειδικές θεραπείες για το παιδί, εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες με τη συμμετοχή όλης της οικογένειας, καθώς και ενδυνάμωση, συμβουλευτική υποστήριξη και έμπρακτη καθοδήγηση των γονέων και του ευρύτερου οικογενειακού περιβάλλοντος.

Η διεπιστημονική ομάδα, που διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού, μπορεί να παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη για τη διαμόρφωση προσβάσιμου περιβάλλοντος στο σπίτι και την ανάπτυξη δράσεων και παιχνιδιών συμπερίληψης όλης της οικογένειας. Επιπλέον, ενημερώνει τους γονείς σχετικά με τις υφιστάμενες κοινωνικές, εκπαιδευτικές και κάθε είδους υπηρεσίες και δραστηριότητες, που συντελούν στην υποστήριξη, την ανάπτυξη και την ευρύτερη κοινωνική ένταξη του παιδιού.

Περαιτέρω,η πρώιμη παρέμβαση εστιάζει στην πλήρη αποδοχή και εξοικείωση της οικογένειας με τη νέα συνθήκη που βιώνει, στοχεύοντας στη διατήρηση της οικογενειακής συνοχής και την ενεργή ενσωμάτωση του παιδιού με αναπηρία στην καθημερινότητα και τις δραστηριότητες της οικογένειας.

Απώτερος στόχος μας με τη δημιουργία του πλέγματος των υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης είναι να εξοπλίσουμε το παιδί με αναπηρία με όλα τα αναγκαία εφόδια και να του παράσχουμε κάθε δυνατή ευκαιρία ώστε όταν βρεθεί στο σχολικό περιβάλλον να ξεκινήσει από την ίδια αφετηρία και με τα ίδια ερεθίσματα με τους συμμαθητές του τυπικής ανάπτυξης, προκειμένου να ενταχθεί ενεργά και ισότιμα στη σχολική κοινότητα.

Επιδίωξή μας στο τέλος της μέρας είναι η ευρύτερη ανάπτυξη ενός συνεκτικού πλαισίου πρώιμης παρέμβασης που θα εφαρμοστεί καθολικά και θα αποτελέσει ισχυρό μοχλό ισότητας και κοινωνικής συμπερίληψης όλων των παιδιών με αναπηρία, σε μια κοινωνία σχεδιασμένη να ενσωματώνει τη διαφορετικότητα ως πτυχή της ανθρώπινης ποικιλομορφίας.

*Ο Γιώργος Σταμάτης είναι Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.