00:34, Τρίτη
16 Αυγούστου 2022

Πώς λειτουργεί το πρώτο υδρογονάδικο της χώρας

Μετά την έκρηξη του πολέμου στην Ουκρανία οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν στο ότι το υδρογόνο θα μπορούσε να είναι η εναλλακτική απάντηση που μπορεί να δώσει ο κόσμος στο ερώτημα της καθαρής και φθηνής ενέργειας. Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια φαίνεται να πρωταγωνιστεί στον τομέα αυτόν ώστε να εκκινήσει από τους πρώτους στον ενεργειακό βατήρα της νέας ενεργειακής πραγματικότητας που θα διαμορφωθεί. Όπως σημειώνεται στις επιστημονικές μελέτες, το υδρογόνο είναι ένα από τα ελάχιστα διαθέσιμα καύσιμα με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και παρέχει τη δυνατότητα αποθήκευσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (πχ, ηλιακή, αιολική).

Το καύσιμο αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στην ταχύτερη απεξάρτηση της Ευρώπης από τα ορυκτά καύσιμα και στην επίτευξη του στόχου για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 μέσω της απανθρακοποίησης του τομέα των μεταφορών που ευθύνεται για σχεδόν το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών (ΕΚΕΦΕ) «Δημόκριτος» αναπτύσσει ήδη μια σειρά σημαντικών ερευνητικών και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων σχετικά με τις τεχνολογίες υδρογόνου και την ευρεία εφαρμογή τους στις μεταφορές, τη βιομηχανία και τον ενεργειακό τομέα.

Πρόσφατα ξεκίνησε να λειτουργεί στην Ελλάδα, στον χώρο του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων υδρογόνου, το πρώτο υδρογονάδικο όπως χαρακτηριστικά το λένε οι άνθρωποι του χώρου, και αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής, αποθήκευσης και ανεφοδιασμού υδρογονοκίνητων οχημάτων στη χώρα.

«Αποτέλεσμα έρευνας»

«Ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού οχημάτων υδρογόνου αποτελεί μια εικόνα από το μέλλον και ένα βήμα στην πορεία της πράσινης μετάβασης. Πρόκειται για ένα ακόμη αποτέλεσμα της πολύ σημαντικής ερευνητικής δραστηριότητας που πραγματοποιείται στα ερευνητικά ιδρύματα της πατρίδας μας», δήλωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Χρίστος Δήμας. Από την πλευρά του, ο διευθυντής Ερευνών στον «Δημόκριτο» και εκ των ιδρυτών της Cyrus Θάνος Στούμπος εξηγεί ότι οι ρυθμοί πρέπει να επιταχυνθούν και πρόσθεσε: «Δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε να γίνει πιο φθηνό το υδρογόνο για να το αξιοποιήσουμε. Αν η αγορά αρχίσει να αναπτύσσεται, το κόστος θα μειωθεί δραστικά». Πάντως, πρόσφατα στο Athens Energy Dialogues ο Κωνσταντίνος Παπαλουκάς, ειδικός εμπειρογνώμων και συντονιστής της επιτροπής για τη χάραξη της εθνικής στρατηγικής για το υδρογόνο, σημείωσε ότι το σχέδιο δράσης αναμένεται σύντομα να βγει σε διαβούλευση.

Βασισμένο σε ελληνική τεχνογνωσία

Ο σταθμός υδρογόνου ενσωματώνει πρωτοποριακή τεχνολογία συμπίεσης του καυσίμου που αναπτύχθηκε από τη Cyrus, μια εταιρεία spin off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Υπογραμμίζεται ότι η ανάπτυξη του έργου, που συγχρηματοδοτείται από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέσω της γενικής γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας στο πλαίσιο του προγράμματος «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ», βασίζεται κυρίως σε ελληνική τεχνογνωσία. Ας δούμε πώς λειτουργεί ο σταθμός:

Η υποδομή διαθέτει μονάδα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης νερού με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, τον καινοτόμο συμπιεστή υδρογόνου της εταιρείας Cyrus που το αποδίδει στα 200 bar, δεξαμενές αποθήκευσης υδρογόνου σε υψηλή πίεση και σύστημα ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων με καύσιμο υδρογόνο. Οι συμπιεστές υδρογόνου της εταιρείας Cyrus λειτουργούν εντελώς αυτόνομα με ενέργεια από φωτοβολταϊκά πάνελ και παροχή νερού βρύσης. Έχουν δημιουργηθεί με τη χρήση της τεχνολογίας μεταλλοϋδριδίων, παράγοντας μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα και πολύ χαμηλά επίπεδα ήχου. Αυτό επιτρέπει την εγκατάσταση σταθμών και σε αστικά περιβάλλοντα, κάτι που έως τώρα ήταν εξαιρετικά δύσκολο λόγω των εκπομπών θορύβου των συμβατικών, μηχανικών συμπιεστών.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο REPowerEU της ΕΕ, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, θέτει ως στόχο την παραγωγή περισσότερων από 10 εκατομμυρίων τόνων «πράσινου» υδρογόνου και αντίστοιχων ποσοτήτων έως το 2030, με το υδρογόνο να καθίσταται σημαντικό συστατικό του ενεργειακού μείγματος για τα επόμενα χρόνια, καθώς οι εφαρμογές του δεν περιορίζονται στις μεταφορές, αλλά περιλαμβάνουν τη βιομηχανία και γενικότερα τους τομείς όπου δεν μπορεί να δώσει λύσεις η χρήση μπαταρίας.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL