Πως να προστατευτείτε από τις ηλεκτρονικές απάτες – Επτά συμβουλές
Καθημερινές είναι οι προσπάθειες επιτήδειων να αποσπάσουν χρήματα μέσω ηλεκτρονικών απατών σε όλη την επικράτεια.
Του Παναγιώτη Γεωργιάδη*
Οι πιο συνηθισμένες μέθοδοι εξαπάτησης είναι η αποστολή email ή sms όπου παραπλανώντας το θύμα τους, ζητούν να συμπληρώσει τους κωδικούς πρόσβασης σε ηλεκτρονικό περιβάλλον που ομοιάζει με αυτό της τράπεζας ή της εφορίας. Για να μην πέσετε θύματα εξαπάτησης καλό θα είναι να τηρείτε τα ακόλουθα :
1) Μην κάνετε χρήση δημόσιων ή κοινόχρηστων δικτύων για να συνδεθείτε στο Ιnternet Banking όταν πρόκειται να πραγματοποιήσετε μία συναλλαγή. Καλό θα ήταν, μάλιστα, ο browser που χρησιμοποιείτε να είναι ενημερωμένος με την τελευταία έκδοση, προκειμένου να μεγιστοποιείται η ασφάλεια.
2) Προκειμένου να συνδεθείτε στο Internet Banking σας, πληκτρολογήστε απευθείας την ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζας και μην ακολουθείτε links που περιλαμβάνονται σε email ή μηνύματα (sms) που σας στέλνουν.
3) Μην αποθηκεύετε ποτέ τους κωδικούς σε κινητό, tablet, υπολογιστή, ενώ τα στοιχεία πρόσβασης θα πρέπει να αλλάζουν τουλάχιστον ανά τρίμηνο ή, το πολύ, ανά εξάμηνο.
4) Μην αποκαλύπτετε μέσω τηλεφώνου, email, φόρμας στο Internet ή Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης εμπιστευτικά στοιχεία και μέσα ταυτοποίησής σας, όπως το username και το password που χρησιμοποιείτε για τη σύνδεσή σας στο Internet/Mobile Banking, τα στοιχεία της κάρτας σας και του PIN της, κωδικούς μίας χρήσης (OTP) και άλλους κωδικούς.
5) Για τις διαδικτυακές αγορές σας επιλέγετε εμπόρους, οι οποίοι έχουν φροντίσει να προσφέρουν σύγχρονα μέτρα προστασίας, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας.
6) Για τις διαδικτυακές αγορές σας προτιμάτε την χρήση προπληρωμένων (prepaid) καρτών, οι οποίες «γεμίζουν» με συγκεκριμένο ποσό χρημάτων, περιορίζοντας σημαντικά την πιθανότητα απάτης. Επίσης συστήνεται να εγγραφείτε στις τραπεζικές υπηρεσίες άμεσης ενημέρωσης που παρέχουν ειδοποιήσεις μέσω SMS και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όταν εκτελούνται συναλλαγές, με χρήση κάρτας ή με απευθείας χρέωση του λογαριασμού σας. Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να αντιληφθείτε άμεσα την απάτη και, άρα, να προβείτε έγκαιρα στις απαραίτητες ενέργειες και διαδικασίες «μπλοκαρίσματος».
7) Μην αφήνετε ενεργοποιημένη τη λειτουργία ανέπαφων πληρωμών μέσω τεχνολογίας NFC (Near Field Communications), όταν δεν πραγματοποιείτε συναλλαγές.
* Ο Παναγιώτης Γεωργιάδης είναι δικηγόρος Παρ΄ Αρείω Πάγω, Εκπρόσωπος και Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων του Νέου Ινστιτούτου Καταναλωτών (Ν.ΙΝΚΑ) με έδρα την Θεσσαλονίκη στην οδό Καζαντζάκη 4, ΤΚ 546 27 Τηλ.: 231 043 1111
https://www.newinka.org mail : [email protected]
