, Τρίτη
23 Απριλίου 2024

search icon search icon

Αυτοκίνητο του μέλλοντος θα κυκλοφορεί στη Θεσσαλονίκη χωρίς οδηγό

Στο μακρινό 1964 όταν η Ford άρχισε να κατασκευάζει το πρώτο μοντέλο του αυτοκινήτου Mustang σίγουρα κανείς δεν φανταζόταν ότι το συγκεκριμένο όχημα μετά από πολλές δεκαετίες θα μπορούσε να κινείται αυτόνομο, χωρίς οδηγό.

Ρεπορτάζ Φιλίππα Βλαστού

Η καινοτομία αυτή δημιουργήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), στη Θεσσαλονίκη. Το pony car της Ford έγινε η βάση πάνω στο οποίο τοποθετήθηκαν αισθητήρες, αλλά και ένα λογισμικό που έφτιαξε το ΕΚΕΤΑ σε συνεργασία με ένα ερευνητικό κέντρο της Αυστρίας. «Υπολογίζουμε ότι στις αρχές του Απρίλη το αυτόνομα όχημα θα οδηγηθεί πιλοτικά στη Θεσσαλονίκη», είπε στην Karfitsa, ο αντιπρόεδρος του ΕΚΕΤΑ και διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ), Άγγελος Μπεκιάρης.

Το όχημα αυτό αφού περάσει το πιλοτικό στάδιο στη Θεσσαλονίκη, περίπου δυο μηνών, κυκλοφορόντας σε διάφορες προκαθορισμένες διαδρομές, ώστε οι πολίτες να μπορέσουν να έρθουν πιο κοντά στη νέα αυτή τεχνολογία, θα μεταφερθεί στα Τρίκαλα.

«Καταφέραμε και ενταχθήκαμε στο έργο Show, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό έργο που υπάρχει αυτή τη στιγμή σε θέματα αυτόνομων οχημάτων σε πόλεις και έχει 30 εκατ. ευρώ χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Από αυτό χρηματοδοτήθηκε η μετεξέλιξη του Ford Mustang σε αυτόνομο όχημα. Επίσης, προμηθευτήκαμε δυο αυτόνομα mini λεωφορεία, τα οποία θα κυκλοφορούν στα Τρίκαλα, έχουν ξεκινήσει πιλοτικά εδώ και έναν μήνα, ενώ τον επόμενο αναμένεται να μπουν σε πλήρη κυκλοφορία. Τα λεωφορεία θα μπορούν να αναπτύξουν μέγιστη ταχύτητα μέχρι 40 με 50 χλμ/ώρα σε κανονική γραμμή. Θα αντικαταστήσουν άλλα δρομολόγια και θα ενταχθούν κανονικά στους δρόμους, θα συνυπάρχουν δηλαδή με άλλα οχήματα». Τα Τρίκαλα βέβαια είναι μια «έξυπνη» πόλη. Δεν είναι η πρώτη φορά που θα υποδεχθούν αυτόνομα οχήματα, όμως, θα είναι η πρώτη φορά που θα ενταχθούν κανονικά στο οδικό δίκτυο της. «Πριν από χρόνια είχαμε ένα πρόγραμμα στα Τρίκαλα, με ένα μικρό λεωφορείο το οποίο κινούνταν εκτός δρόμου, με μέγιστη ταχύτητα τα 18 χλμ/ώρα και όντως μπορούσε να καταλαβαίνει τους ανθρώπους και τα αντικείμενα», υπενθύμισε ο κ. Μπεκιάρης.

Το αυτόνομο Ford που θα «μετακομίσει» από τη Θεσσαλονίκη στα «έξυπνα» Τρίκαλα θα εξυπηρετεί μεμονωμένα δρομολόγια, σαν ταξί, εντός των Τρικάλων και πάντα χωρίς οδηγό, εν αντιθέσει με τα αυτόνομα λεωφορεία που θα διαθέτουν οδηγό.

Ο κ. Άγγελος Μπεκιάρης

Και αν κρασάρει το σύστημα;

«Σίγουρα ποτέ δεν μπορούμε να εγγυηθούμε 100% ότι δεν θα συμβεί κάτι σε ένα αυτόνομο όχημα», σημείωσε ο κ. Μπεκιάρης αναφερόμενος στην ασφάλεια των νέων τεχνολογιών. «Αν αναλογιστούμε ότι σήμερα έχουμε 500 με 600 περίπου νεκρούς σε τροχαία κάθε χρόνο στην Ελλάδα, με τα αυτόνομα οχήματα θα είναι δέκα φορές λιγότερο το ποσοστό των θυμάτων. Θα έχουμε δεκαπλασιασμό της οδηγικής ασφάλειας», υπογράμμισε ο ίδιος. «Το απόλυτο μηδέν όμως οποιαδήποτε τεχνολογία και να βάλουμε δεν θα μπορέσουμε να το πιάσουμε ποτέ όσον αφορά τα τροχαία. Μέχρι στιγμής καταγράφονται εκατομμύρια διαδρομές με αυτόνομα οχήματα σε όλο τον κόσμο και σημειώνονται λίγα συμβάντα. Η τεχνολογία στα αυτόνομα οχήματα όσο περνάει ο καιρός γίνεται περισσότερο ασφαλής και ώριμη», επεσήμανε.

Δύσκολη υπόθεση τα αυτόνομα οχήματα στη Θεσσαλονίκη

Παρότι τα οχήματα χωρίς οδηγό φαντάζουν σαν έχουν βγει από κάποια ταινία επιστημονικής φαντασίας, η ανθρωπότητα είναι μπροστά σε τεχνολογικά επιτεύγματα που μπορούν να αλλάξουν ριζικά το τοπίο της οδικής κυκλοφορίας. Προς το παρόν, σύμφωνα με τον κ. Μπεκιάρη, τα προβλήματα κυκλοφορίας που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη λόγω των εργασιών για την κατασκευή του Μετρό, αλλά και των κυκλοφοριακών αλλαγών για το Flyover δεν καθιστούν την πόλη ιδανικό μέρος για την κυκλοφορία αυτόνομων οχημάτων.

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καθορίσει, μετά από διαγωνισμό, τις 100 ευφυείς και περιβαλλοντικά ουδέτερες πόλεις για το 2020-2030. Μετά από μεγάλη προσπάθεια της Περιφέρειας, του Δήμου και δική μας από το ΕΚΕΤΑ, που χειριστήκαμε τον φάκελο για τη Θεσσαλονίκη, η πόλη κατάφερε να είναι μια εκ των έξι ελληνικών που μπήκαν στη λίστα. Πιστεύω ότι μόλις η πόλη ιαθεί από τις ‘’παιδικές ασθένειες’’ που την ταλαιπωρούν, δηλαδή το Μετρό, φύγουν τα εργοτάξια και μπορέσει το νέο αυτό μέσο μαζικής μεταφοράς να ανακουφίσει τους δρόμους της πόλης από κάποιες διαδρομές θα δούμε μια άλλη Θεσσαλονίκη, πολύ διαφορετική. Όπως συνέβη με την Αθήνα μετά το 2004 όταν φτιάχτηκε η Αττική Οδός και άλλαξε προς το καλύτερο η κίνηση στους δρόμους της», τόνισε ο κ. Μπεκιάρης και προέβλεψε ότι «η Θεσσαλονίκη είναι ένα-δυο χρόνια μακριά από το να βελτιωθεί ουσιαστικά».

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.