«Έφταιγε η υπερβολική ταχύτητα στο συγκεκριμένο σημείο. Ήταν χαραγμένη η διαδρομή του για να περάσει από την πρώτη παρακαμπτήριο του σταθμού Άδενδρου, η οποία έχει και κάποιον περιορισμό ταχύτητας 60 χιλιόμετρα την ώρα. Η διαδρομή αυτή γινόταν για δώδεκα χρόνια συνεχώς».
Ρεπορτάζ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΝΤΟΥΡΗΣ
Ο διευθυντής κυκλοφορίας του ΟΣΕ Κωνσταντίνος Χρυσάγης ήταν πρώτος στη σειρά των μαρτύρων κατηγορίας στη δίκη που έγινε στις 10 Οκτωβρίου 2022 στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης. Εξετάστηκε η υπόθεση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, με απολογισμό τρεις νεκρούς και 13 τραυματίες.
Η δίκη με κατηγορούμενο τον δεύτερο μηχανοδηγό, που κρίθηκε αθώος λόγω αμφιβολιών, διεξήχθη μόλις πέντε μήνες νωρίτερα από την τραγωδία των Τεμπών. Ο Χρυσάγης θεωρήθηκε από τους πιο σημαντικούς μάρτυρες κατηγορίας. Ήταν αυτός που έπεσε νεκρός σε τροχαίο οδηγώντας τη μοτοσικλέτα του στο δρόμο προς το Σούνιο το μεσημέρι της περασμένης Κυριακής. Εκτιμάται ότι και στην υπόθεση των Τεμπών θα καλούταν τουλάχιστον να καταθέσει.
Στην κατάθεσή του στο δικαστήριο ο διευθυντής κυκλοφορίας του ΟΣΕ και στα δύο δυστυχήματα ήταν απόλυτος ότι η αιτία του εκτροχιασμού της επιβατικής αμαξοστοιχίας στις 13 Μαΐου 2017 ήταν οι χειρισμοί του μηχανοδηγού, που ήταν μεταξύ των νεκρών του δυστυχήματος. Του επέρριπτε ευθύνες ότι έπρεπε να γνωρίζει πως στο συγκεκριμένο σημείο υπήρχε παρακαμπτήριο και γι’ αυτό έπρεπε να μειώσει ταχύτητα. «Ήταν μόνιμο και ήταν γραμμένο στα εγχειρίδια κυκλοφορίας όλων αυτών των ετών. Δηλαδή ήταν μία μόνιμη παρατήρηση ότι στον σταθμό Άδενδρου και Σίνδου περνούν από την πρώτη παρακαμπτήριο», είχε καταθέσει. «Κάθε μηχανοδηγός είναι απαραίτητο να έχει γνώση της περιοχής», είχε τονίσει.
Καθοριστική θέση
Η θέση του διευθυντή κυκλοφορίας του ΟΣΕ χαρακτηριζόταν καθοριστική, καθώς ο ίδιος ήταν και μέλος των εμπειρογνωμόνων που εξέτασαν τις συνθήκες του δυστυχήματος. Το ίδιο αναμενόταν να είναι για την υπόθεση των Τεμπών, όπως σχολίαζαν στελέχη και υπάλληλοι του ΟΣΕ, οι οποίοι γνώριζαν τον ρόλο του. Στην υπόθεση του Άδενδρου πάντως είχε πάρει αποστάσεις από τα όσα άλλα ειπώθηκαν στο δικαστήριο και καταγράφηκαν και στις εκθέσεις, περί ελλείψεων στη σηματοδότηση. Ειδικά για το γεγονός ότι ήταν σε δοκιμαστική λειτουργία η τηλεδιάσκεψη επί δώδεκα χρόνια.
«Υπήρχε σήμανση σε κάθε είσοδο και έξοδο σταθμού, υπάρχουν σήματα «κάλυψης του σταθμού» λέγονται. Εκεί επειδή αναβαθμιζόταν η σηματοδότηση, είχαν αναβαθμιστεί δηλαδή και ήταν και φωτεινά, κανονικά σήματα, τα οποία όμως ήταν σε δοκιμαστική λειτουργία που σημαίνει ότι είχαν έναν σταυρό του Αγίου Ανδρέα (ένα Χ), που σημαίνει ότι αυτά λειτουργούν κανονικά», κατέθεσε. Όταν όμως ρωτάται εάν αυτά τα σήματα είναι ευδιάκριτα σε συνθήκες σούρουπου, καθώς το δυστύχημα προσδιορίστηκε στις 9 – 9.15 το βράδυ απαντάει χωρίς βεβαιότητα λέγοντας «φαίνονται μάλλον μέσα σε περιβάλλον, όταν δύει ο ήλιος και μετά», είπε.
Σε άλλο σημείο της κατάθεσης, για το δυστύχημα του Άδενδρου εξηγεί για ποιόν λόγο στο πόρισμα χαρακτηρίζει «επιβαρυμένη λειτουργικά» κατάσταση του δικτύου και θεωρεί επιβεβλημένα μέτρα που «θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας». Συγκεκριμένα είπε πως «όταν γίνεται αναβάθμιση της σηματοδότησης και γίνονται εργασίες επί της γραμμής, ενώ το δίκτυο είναι σε κυκλοφορία θέλει μεγαλύτερη προσοχή. Η συγκεκριμένη βελτίωση της σηματοδότησης, η οποία ήταν ήδη και σε δοκιμαστική λειτουργία εκτελείτο σε μία γραμμή η οποία είναι εν λειτουργία», σημείωσε στην κατάθεσή του.
Ακόμη, ο διευθυντής κυκλοφορίας του ΟΣΕ που έχασε τη ζωή του στο τροχαίο της περασμένης Κυριακής είχε αποκαλύψει ότι στο Άδενδρο είχε συμβεί ατύχημα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο το 2005, καθώς και τότε το σύστημα ήταν σε δοκιμαστική λειτουργία και γι’ αυτό αποφασίστηκε να σταματήσει να λειτουργεί η ευθεία γραμμή και «πάκτωσαν» την παρακαμπτήριο. Ξεκαθάρισε όμως ότι το λάθος και εκεί ήταν ανθρώπινο. «Το ατύχημα έγινε από την άλλη πλευρά ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Επειδή υπήρχε αυτή η δυνατότητα να μπορέσεις να επιλέξεις αν θα πάει στην ευθεία ή στην παρακαμπτήριο και αστόχησε πάλι ο ανθρώπινος παράγοντας όχι το τεχνικό σύστημα», είχε υποστηρίξει.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA




