Εγκληματίες στην άσφαλτο! Συνελήφθησαν 11.042 άτομα στην Κ. Μακεδονία να οδηγούν χωρίς δίπλωμα
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ
Αποκαλυπτικά τα στοιχεία για την ασυνειδησία οδηγών σε Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία- Τι δήλωσαν για το φαινόμενο στην «Κ» η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ. Κ. Δημογλίδου και ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΦΑΝΗ ΧΑΡΙΣΗ
Οι εντατικοί έλεγχοι της αστυνομίας και της τροχαίας το 2024 εκτός από τις χιλιάδες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αποκάλυψαν και το επικίνδυνο φαινόμενο της οδήγησης χωρίς δίπλωμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, το 2024 συνελήφθησαν να οδηγούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης χωρίς να διαθέτουν δίπλωμα 7.398 άτομα.
Άλλοι 3644 συνελήφθησαν επίσης χωρίς δίπλωμα στους υπόλοιπους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας.
Συνολικά σε όλη την επικράτεια το περασμένο έτος συνελήφθησαν να οδηγούν χωρίς δίπλωμα 79.545 άτομα! Καθημερινά δηλαδή τροχονόμοι και αστυνομικοί σε όλη την επικράτεια έπιαναν περίπου 218 άτομα που οδηγούσαν χωρίς δίπλωμα!
Οι αριθμοί σοκάρουν, καθώς δείχνουν το βάθος της ασυνειδησίας χιλιάδων ατόμων που χωρίς κανέναν ενδοιασμό κάθονται στο τιμόνι του οχήματός τους, παρότι είτε δεν έχουν δίπλωμα, είτε τους έχει αφαιρεθεί λόγω άλλης παράβασης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ακόμα πιο σοκαριστικό είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις οι οδηγοί είχαν χάσει το δίπλωμά τους λόγω μέθης.
Σε προ ημερών ανάρτησή του στην προσωπική του σελίδα σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης ανέδειξε την εγκληματική ασυνειδησία χιλιάδων που συνελήφθησαν να οδηγούν χωρίς δίπλωμα, μεθυσμένοι, παραβιάζοντας ερυθρό σηματοδότη κλπ. Επισήμανε χαρακτηριστικά ότι «σημαντική παράμετρος της δραστηριότητας της Τροχαίας δεν είναι η βεβαίωση της επικίνδυνης παράβασης, αλλά κυρίως η ακινητοποίηση του οχήματος και η εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας».
Μάλιστα όπως ανέφερε στην ανάρτηση του ο κ. Χρυσοχοϊδης «το 2025 (σ.σ. πρώτο τρίμηνο 4.952 οδηγοί κινούνταν χωρίς δίπλωμα οδήγησης έναντι 1.557 το 2024».

Έτσι σύμφωνα με τον ισχύοντα Κ.Ο.Κ (αναμένεται να ισχύσει νέος πιο αυστηρός) αυτός που συλλαμβάνεται να οδηγεί ΙΧ ή μοτοσυκλέτα και στερείται ή δεν κατέχει την κατάλληλη άδεια οδήγησης τιμωρείται με ποινή φυλάκισης από έναν έως δώδεκα μήνες, με διοικητικό πρόστιμο διακοσίων (200) ευρώ, καθώς και με επιτόπου αφαίρεση του εντύπου της άδειας οδήγησής του, εφόσον υπάρχει, για τριάντα ημέρες.
«Ευτυχώς ο νόμος μας δίνει το δικαίωμα να ακολουθήσουμε την διαδικασία του αυτοφώρου. Βλέπουμε ότι υπάρχουν οδηγοί, από τους οποίους έχει αφαιρεθεί το δίπλωμα για διάφορες παραβάσεις, αλλά αυτό δεν τους συνετίζει και συνεχίζουν να οδηγούν χωρίς να έχουν το δίπλωμα. Όμως πολλοί οδηγοί δεν γνωρίζουν ότι αυτό είναι πλημμέλημα, ότι ακολουθείται αυτόφωρη διαδικασία. Ευτυχώς οι εισαγγελικές αρχές σε αυτό είναι πολύ υποστηρικτικές και πολλές φορές, ειδικά αν ο οδηγός είναι υπότροπος, οι δικαστικές αποφάσεις έχουν να κάνουν και με περαιτέρω αφαίρεση του διπλώματος, δηλαδή επιπλέον αφαίρεση τριών, έξι μηνών πέραν των προβλεπομένων. Οπότε θεωρούμε ότι αυτό θα αρχίσει να δρα αποτρεπτικά, γιατί ο οδηγός μπορεί να μην το καταλαβαίνει με την διοικητική παράβαση, όμως όταν υπάρχει κι ένα ποινικό δικαστήριο, μια απόφαση της Δικαιοσύνης και ποινές φυλάκισης, τότε τα πράγματα είναι διαφορετικά» δήλωσε στην «Κ» η εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, Αστυνόμος Β Κωνσταντία Δημογλίδου.
Εκτός αυτών των οδηγών που τους αφαιρέθηκε λόγω κάποιας παράβασης το δίπλωμα οδήγησης, όπως τόνισε η κ. Δημογλίδου, υπάρχουν και πολλοί κυρίως νεαρής ηλικίας που οδηγούν, ενώ δεν διαθέτουν καν δίπλωμα. «Υπάρχουν άτομα κυρίως κοντά στην ηλικία των 20 ετών που δεν έχουν μπει καν στη διαδικασία να βγάλουν δίπλωμα. Αυτό κυρίως το συναντούμε στην επαρχία και λιγότερο στην Αθήνα», ανέφερε η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ.
Η εγκληματική αμέλεια των γονιών
Η εικόνα στους ελληνικούς δρόμους με το πέρασμα των ετών, δυστυχώς, όσο πάει και χειροτερεύει όπως διαπιστώνει και ο κ. Κωνσταντίνος Μαρκουίζος της Σχολής Οδικής Ασφάλειας και Συμπεριφοράς «Ιαβέρης», ενώ το φαινόμενο της οδήγησης χωρίς δίπλωμα γιγαντώνεται είτε από άτομα που τους έχει αφαιρεθεί λόγω άλλων παραβάσεων, είτε από νεαρά άτομα που οι γονείς τους δίνουν τα αυτοκίνητα τους να τα οδηγήσουν, παρότι δεν έχουν καν δίπλωμα.
«Κανείς δεν έχει εκτιμήσει ότι είναι πολύ δύσκολη και επικίνδυνη η οδήγηση χωρίς δίπλωμα. Στην περιφέρεια οι γονείς δίνουν στα παιδιά τους τα αυτοκίνητα να τα οδηγήσουν χωρίς δίπλωμα. Και όχι μόνο τα αυτοκίνητα, αλλά τους δίνουν και τα αγροτικά οχήματα και μηχανήματα. Είναι έντονο αυτό το φαινόμενο. Αυτό παρατηρείται και στα αστικά κέντρα πλέον. Δεν λαμβάνουν υπόψη ότι όταν οδηγείς χωρίς δίπλωμα είσαι ανασφάλιστος. Ειδικά όταν κάποιος οδηγεί χωρίς να έχει δώσει εξετάσεις δεν γνωρίζει ούτε τον Κ.Ο.Κ, ούτε τα σήμερα και άρα είναι επικίνδυνος» τόνισε ο κ. Μαρκουίζος.
Αναφερόμενος ειδικά στους γονείς που δίνουν μόνοι τους το όχημα για να το οδηγήσει το παιδί τους, που δεν έχει κάνει καν μαθήματα σε πιστοποιημένο σχολή και δεν διαθέτει δίπλωμα οδήγησης, είπε ότι είναι «εγκληματική αμέλεια» κάνοντας λόγο για «τραγικό φαινόμενο», διότι, όπως πρόσθεσε, «μεταφέρεις στο παιδί την άποψη ότι η οδήγηση είναι κάτι πολύ απλό, εύκολο και ανώδυνο, ενώ αντιθέτως είναι το πιο δύσκολο και πιο επικίνδυνο και βάση της στατιστικής και των θανάτων». «Άρα θέλει προσοχή και εκπαίδευση. Και η εκπαίδευση στην απόκτηση διπλώματος είναι ήδη λανθασμένη και επιβάλλεται να γίνει ακόμα καλύτερη», τόνισε.
Όσον αφορά τα άτομα που οδηγούν παρότι τους έχει αφαιρεθεί το δίπλωμα λόγω παράβασης είπε ότι «αυτοί θα πρέπει να τιμωρηθούν παραδειγματικά όταν συλλαμβάνονται, για να αντιληφθούν ότι δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ότι θέλει» και πρόσθεσε ότι πρέπει όσοι οδηγούν χωρίς δίπλωμα να αντιληφθούν επίσης ότι δεν τους καλύπτει καμία ασφαλιστική εταιρεία σε περίπτωση που προκαλέσουν ατύχημα/δυστύχημα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ KARFITSA