, Δευτέρα
17 Ιουνίου 2024

search icon search icon

Μόλις μία στις δύο γυναίκες έκαναν τεστ ΠΑΠ το 2022 στην Κεντρική Μακεδονία (ΦΩΤΟ+Video)

Στο πλαίσιο του προγράμματος «2023 έτος πρόληψης, πρόλαβε & κέρδισε ζωή» τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως, ένας στους δύο πολίτες της Κεντρικής Μακεδονίας δεν υποβάλλεται σε προληπτικές εξετάσεις λόγω έλλειψης χρόνου, έλλειψη ασφάλισης ή οικονομικής δυσχέριας αλλά και την έλλειψη ενημέρωσης. Ακόμη πιο αδιάφορη φαίνεται να είναι η ηλικιακή ομάδα των 35 – 44 ετών, ενώ πιο αμελείς αναδεικνύονται οι άνδρες.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τη μεγάλη εξειδικευμένη έρευνα κοινής γνώμης που διενήργησε η Palmos Analysis για λογαριασμό της Health Marketing και του περιοδικού Health More στο πλαίσιο του προγράμματος «2023 ΕΤΟΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ, ΠΡΟΛΑΒΕ & ΚΕΡΔΙΣΕ ΖΩΗ». Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο 1 έως 9 Φεβρουαρίου σε δείγμα 1.005 ατόμων στην Κεντρική Μακεδονία, παρουσιάστηκε σήμερα στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης.

το 51% των ερωτηθέντων δεν κάνουν συστηματικά προληπτικές εξετάσεις. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 63% μεταξύ των ανδρών, ενώ υποχωρεί στην περίπτωση των γυναικών στο 41%. Το ποσοστό ανεβαίνει στο 66% στις ηλικίες μεταξύ 35-44 ετών, παρότι, όπως σχολίασε ο διευθυντής της Palmos Analysis, Πασχάλης – Αλέξανδρος Τεμεκενίδης, πρόκειται για κρίσιμη ηλικιακή ομάδα που πρέπει να μπει στη διαδικασία των προληπτικών εξετάσεων. Εντυπωσιακό είναι πως τα ποσοστά αποχής από την πρόληψη είναι υψηλά ακόμα και σε άτομα που έχουν κάποια αναπηρία (38%) ή κάποιο χρόνιο νόσημα (36%).

Ειδικές προληπτικές εξετάσεις

Οι βασικές προληπτικές εξετάσεις για τον ανδρικό και τον γυναικείο πληθυσμό, στο PSA και στο τεστ ΠΑΠ αντίστοιχα, καθώς επίσης και στο καρδιογράφημα. Μόλις 14% των ερωτηθέντων ανδρών έκαναν τεστ PSA το 2022, με το μεγαλύτερο ποσοστό (47%) να εντοπίζεται στις ηλικίες 65-75 ετών. Την ίδια στιγμή πάνω από τις μισές γυναίκες που συμμετείχαν στην έρευνα (52%) έκαναν τεστ ΠΑΠ το 2022, με το υψηλότερο ποσοστό (65%) να εντοπίζεται στις ηλικίες μεταξύ 25 και 54. Μόλις 34% των ερωτηθέντων ανδρών έκαναν καρδιογράφημα το 2022, με το μεγαλύτερο ποσοστό (51%) να εντοπίζεται στην ηλικιακή ομάδα των 65-75 ετών, ενώ στις γυναίκες το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 36%, με πιο ευαισθητοποιημένες τις ηλικίες μεταξύ 65-75 ετών (48%).

Ακόμα πιο φτωχές είναι οι επιδόσεις για το τεστ κοπώσεως. Μόλις το 14% των ανδρών έκανε την εν λόγω εξέταση το 2022, με τους ερωτηθέντες των ηλικιών 55-75 να είναι πιο υποψιασμένοι (31%). Το 43% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα έκαναν μαστογραφία το 2022 και (63%) να απαντάται στις ηλικίες 45-54.

Τα κίνητρα για τις προληπτικές εξετάσεις

Διερευνήθηκαν τα κίνητρα για όσους παρακινούνται να κάνουν προληπτικές εξετάσεις στα οποία έξι στους δέκα ωθούνται από την προσωπική τους πρωτοβουλία, τέσσερις στους δέκα από την οδηγία ενός γιατρού και το 3% θα επηρεαστεί από την συμβουλή ενός φίλου ή συγγενή.

Γιατί δεν κάνουν προληπτικές εξετάσεις

Όπως διαπιστώθηκε τρείς είναι οι βασικοί λόγοι και προέρχονται από την έλλειψη χρόνου εξαιτίας εργασιακών και οικογενειακών υποχρεώσεων, έλλειψη ασφάλισης και οικονομική δυσχέρεια αλλά και την έλλειψη ενημέρωσης.

Η στάση απέναντι στον εμβολιασμό

Το 86% των ερωτηθέντων της έρευνας έχει κάνει έστω κι ένα εμβόλιο από αυτά για Covid-19, γρίπη, λοιμώδη νοσήματα και HPV (78% Covid-19, 42% γρίπη, 23% λοιμώδη νοσήματα, 9% HPV). Το 12% όμως δεν έχει κάνει κανένα από αυτά.

Οι συνήθειες υγείας: Κάπνισμα, άθληση, διατροφή

Σύμφωνα με την έρευνα, ένα 45% δεν κάπνιζε ποτέ συστηματικά, ενώ ένα 32% καπνίζει συστηματικά. Ένα 18% κάπνιζε συστηματικά στο παρελθόν, αλλά το έκοψε για λόγους πρόληψης και μόλις ένα 4% κάπνιζε συστηματικά, αλλά το έκοψε για προβλήματα υγείας. Το 36% των συμμετεχόντων στην έρευνα δεν αθλείται σχεδόν ενώ την ίδια στιγμή ένα 36% αθλείται περιστασιακά κάποιες φορές, ενώ ένα 28% αθλείται συστηματικά σε σταθερή βάση.

Το 66% των ερωτηθέντων προσέχει τη διατροφή του, το 18% σε μεγάλο βαθμό αυστηρά και ένα 16% καθόλου. Στις ηλικίες των 35-44 ετών το ποσοστό που δεν προσέχουν τη διατροφή τους φτάνει στο 21%, ενώ στις ηλικίες των 65-75 ετών το ποσοστό που προσέχουν σε μεγάλο βαθμό αυστηρά ανέρχεται στο 27%.

Σκοπός του προγράμματος

Η ευαισθητοποίηση και η κινητοποίηση του κοινού σε θέματα πρόληψης της υγείας και έχει ως στόχο την αλλαγή των συνηθειών του κοινού με την πρόληψη, την ενημέρωση και την ενεργοποίηση του. Η σωστή πρόληψη αυξάνει τον προσδόκιμο χρόνο ζωής και μειώνει το κόστος και τον χρόνο νοσηλείας.

Ο Κλέαρχος Πρωτοπαπάς – Καραντάνης, ιδρυτής και γενικός διευθυντής της Health Marketing, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι μόλις 17 ευρώ αναλογούν σε κάθε Έλληνα για δαπάνες προληπτικής φροντίδας υγείας ετησίως, όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο μέσος όρος είναι 82 ευρώ και σε κάποιες χώρες ξεπερνά τα 150 ευρώ. Επίσης τόνισε ότι η πρόληψη αυξάνει τον προσδόκιμο χρόνο ζωής και αναβαθμίζει την ποιότητά της σε κάθε ηλικιακή ομάδα, μειώνει το κόστος και τον χρόνο νοσηλείας, αποσυμφορεί το σύστημα υγείας και ενισχύει την αποτελεσματικότητά του, ενώ βελτιώνει την αποδοτικότητα της εργασίας ποιοτικά και ποσοτικά.

Προγραμματίζεται έκδοση και διανομή ενημερωτικού υλικού, δημιουργία ιστοσελίδας, διαλέξεις – webinars, εκδηλώσεις δωρεάν προληπτικές εξετάσεις και παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν ενημερωτικές δράσεις, σε 11 άξονες που θα περιλαμβάνουν στοχευμένη καμπάνια για συγκεκριμένες ασθένειες.

Ομιλητές του προγράμματος

Ο Κλέαρχος Πρωτοπαπάς – Καραντάνης, ιδρυτής και γενικός διευθυντής της Health Marketing,Πασχάλης Αλέξανδρος Τεμεκενίδης Διευθυντής Ερευνών COFOUNDER, η αντιπεριφερειάρχης Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Μελίνα Δερμεντζοπούλου, ο αντιδήμαρχος Ανάπτυξης Δημοτικών Κοινοτήτων και Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών του δήμου Θεσσαλονίκης, γιατρός Χάρης Αηδονόπουλος, ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας, Θόδωρος Δαρδαβέσης και ο διευθυντής της Β’ Καρδιολογικής Κλινικής του ΑΠΘ, καθηγητής Νίκος Φραγκάκης.

Το πρόγραμμα «2023 ΕΤΟΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΠΡΟΛΑΒΕ & ΚΕΡΔΙΣΕ ΖΩΗ» υλοποιείται υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία του Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Αρωγής, την επιστημονική συνεργασία του Εργαστηρίου Υγιεινής Κοινωνικής Προληπτικής Ιατρικής και Ιατρικής Στατιστικής της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, της Β’ Καρδιολογικής Κλινικής ΑΠΘ-ΓΝΘ Ιπποκρατείου και του Αιματολογικού Τμήματος του Γ.Ν.Θ. Γ. Παπανικολάου, με φορείς υλοποίησης την εταιρεία Health Marketing και το περιοδικό Health More, μέλη του Innovation G Marketing & Communication Group AE.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.