Αρνητικό ήταν το πρόσημο της περασμένης χρονιάς για πολλά τοπικά εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης, καθώς το 2023 είδαν μείωση του τζίρου τους, την ώρα που επικρατεί γενικότερο κλίμα ακριβείας.
Ρεπορτάζ: Ελίνα Τουκουσμπαλίδου
Όπως φαίνεται, μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού έχει στραφεί στις μεγάλες αλυσίδες, με αποτέλεσμα να μη στηρίζεται τόσο η τοπική αγορά. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκο Ιωάννου η εορταστική περίοδος δεν αποτέλεσε εξαίρεση, ενώ και οι χειμερινές εκπτώσεις που ξεκινούν στις 8 Ιανουαρίου αναμένεται να κυλήσουν ανάλογα. Μάλιστα η μεγάλη κίνηση στην αγορά φέτος τα Χριστούγεννα διήρκεσε μόλις 10 μέρες.
«Η περίοδος γύρω από τις γιορτές ήταν καλή. Ο Δεκέμβριος κατά τα άλλα δεν ήταν καλός μήνας και δεν ξεκίνησε και καλά», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά μιλώντας στην Karfitsa.
Συμπληρώνει παράλληλα πως «ο τζίρος στα καταστήματα του εμπορίου λιανικής μοιράζεται σε κάποιες μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες έχουν και το φθηνό ρούχο. Οι μικρότεροι παίρνουν κάτι αλλά είναι για μια περίοδο 10 ημερών. Τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος καρπώνονται επίσης ένα μεγάλο μέρος του τζίρου. Αλλά αυτές οι μέρες δεν σώζουν την κατάσταση. Και αυτή την εβδομάδα υπάρχει μια κινητικότητα αλλά δεν σώζονται τα πράγματα με 10-20 μέρες δουλειά».
Όπως εξηγεί, τα Χριστούγεννα οι καταναλωτές επέλεξαν οικονομικά δώρα, κυρίως ρούχα και αξεσουάρ, τονίζοντας ωστόσο πως «όταν κάτι είναι φθηνό, δεν αφήνει μεγάλο περιθώριο κέρδους στα μαγαζιά. Τα έξοδα όμως έχουν ανέβει».
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές στις εκπτώσεις
Για τις πρώτες ημέρες των χειμερινών εκπτώσεων οι επιχειρηματίες της πόλης περιμένουν κίνηση στα καταστήματα, ευελπιστώντας να «ρεφάρουν». Ο αντιπρόεδρος του ΕΣΘ τονίζει ότι τα τοπικά καταστήματα θα κάνουν γενναίες εκπτώσεις που αναμένεται να αγγίξουν μέχρι και το 60-70%.
Αναφέρει τα εξής: «Ο καιρός είναι καλός οπότε περιμένουμε κάποιοι που δεν αγόρασαν μέσα στις γιορτές και εστίασαν στο να καλύψουν άλλες ανάγκες, να έρθουν και να αγοράσουν πράγματα που θα τα βρουν φθηνότερα. Οι εκπτώσεις έχουν πάντα μια κινητικότητα στην αρχή. Γι’ αυτό τις δύο Κυριακές 14 και 21 Ιανουαρίου θα είναι ανοιχτή η αγορά. Θα αποτυπωθεί στο τζίρο όμως. Ένας πελάτης που θέλει να αγοράσει κάτι στοχευμένα πρέπει να πάει στην αρχή των εκπτώσεων στην αγορά για να βρει το νούμερο, το σχέδιο και το χρώμα που θέλει».
Ο κ. Ιωάννου συστήνει πάντως μέσω της Karfitsa στους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί στις αγορές τους, κάνοντας μάλιστα αναφορά και στις πρακτικές των μεγάλων αλυσίδων. «Οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν ίσως και κάποια πράγματα εκπτωτικά για να τα βάλουν μόνο στις προσφορές. Ή να βάλουν κάποιους “κράχτες” δίπλα σε κάτι που δεν είναι τόσο φθηνό. Είναι τακτικές τις οποίες πρέπει να προσέξει ο πελάτης. Για αυτό συστήνουμε όταν βγαίνει κάποιος για να αγοράσει ένα προϊόν να γνωρίζει ότι ήταν σε διαφορετική τιμή, αλλά και ότι πραγματικά το χρειάζεται».



