Το FlyOver ξεκινά – Η Θεσσαλονίκη αλλάζει συνήθειες
Ο κύβος ερρίφθη και τα εργοτάξια στον Περιφερειακό τοποθετούνται στις αρχές της εβδομάδας για την κατασκευή του FlyOver.
Του Δημήτρη Συρμάτση
Το πρώτο εργοτάξιο θα στηθεί στο ύψος των νοσοκομείων όπου θα ξεκινήσουν οι εργασίες της Φάσης 0 (Εργασίες στο έρεισμα της οδού για την τοποθέτηση νέων ιστών ηλεκτροφωτισμού και αναβάθμισης των υφισταμένων, κατασκευή απαραίτητων διαπλατύνσεων).
Το ανώτατο όριο κυκλοφορίας στην Περιφερειακή θα πέσει από τα 90 στα 60 χλμ/ώρα. Κάτοικοι και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης καλούνται να προσαρμοστούν για τα επόμενα τουλάχιστον τέσσερα χρόνια σε μια νέα πραγματικότητα. Χιλιάδες αυτοκίνητα θα μετακινούνται καθημερινά από τις ελάχιστες κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης με την τροχαία να εκπονεί ειδικό σχέδιο αντιμετώπισης των κυκλοφοριακών εκτυπώσεων.
Πέρα από την αυστηρή αστυνόμευση των τριών οδικών αξόνων με την παρουσία περίπου 100 τροχονόμων και αρκετών γερανοφόρων για την απομάκρυνση των ΙΧ, ξεκίνησε να εφαρμόζεται ο συντονισμό των φαναριών για την συνεχόμενη και απρόσκοπτη κυκλοφορία.
Οι 4 φάσεις
Συνολικά το έργο κατασκευής της υπερυψωμένης περιφερειακής αλλά και της αναβάθμισης της υπάρχουσας έχει τέσσερις φάσεις κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (μαζί με την φάση 0). Στην Φάση 1 είναι προγραμματισμένες εργασίες στην κεντρική νησίδα με την κυκλοφορία να διεξάγεται με 2 λωρίδες κυκλοφορίας στο Ανατολικό και Δυτικό ρεύμα. Στην Φάση 2 εργασίες θα γίνονται στο ρεύμα προς δυτικά και κυκλοφορία μόνο από το ρεύμα προς Ανατολικά. Ενώ στην Φάση 3 θα γίνει το αντίστροφο. Σύμφωνα με τον ανάδοχο, η σειρά εφαρμογής των φάσεων των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων καθορίζεται με βάση το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου.
Τι ζητούν οι αρχές
Υπομονή, κατανόηση και αλλαγή στις συνήθειες μας, ζητούν από τους ιθύνοντες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μέχρι και τις αρχές του τόπου. Προτίμηση των ΜΜΜ για μετακίνηση προς το κέντρο, ομαδικές μετακινήσεις με τα ΙΧ, εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης, τέλος στο φαινόμενο του διπλοπαρκαρίσματος.
Από τη μεριά τους οι φορείς της πόλης – εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων – μη μπορώντας να πουν όχι σε ένα έργο που θα βοηθήσει όταν ολοκληρωθεί περιμένουν να δουν στην πράξη όσα εξήγγειλαν οι υπουργοί στην εκδήλωση ενημέρωσης της Δευτέρας.
Μεγάλο προβληματισμό παράλληλα έχουν και οι εκπρόσωποι των ιδιωτικών παιδικών σταθμών και σχολείων κυρίως της ανατολικής πλευράς. Με επιστολή τους προς τους γονείς ζητούν την κατανόησή τους για το γεγονός ότι τα παιδιά τους θα είναι περισσότερη ώρα μέσα στο σχολικό και πολλές φορές μποτιλιαρισμένα, σημειώνουν πως δεν έχουν καμία ενημέρωση για τις μελέτες των κυκλοφοριακών επιπτώσεων και ζητούν πίστωση χρόνου 3-4 εβδομάδων ώστε να δουν στην πράξη τα προβλήματα και να προβούν σε νέα χάραξη δρομολογίων.
Όσα είπαν οι υπουργοί
Ο υφυπουργός Εσωτερικών – Μακεδονίας Θράκης Στάθης Κωνσταντινίδης ως ο επικεφαλής του συντονιστικού οργάνου για την εξομάλυνση των προβλημάτων που θα προκύψουν σχολίασε πως «Θα υπάρξουν δυσκολίες. Όλα τα μεγάλα έργα έχουν δυσκολίες. Η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορούσε να ήταν εξαίρεση».
«Η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Οδεύει δυναμικά στο αύριο», είπε παίρνοντας το λόγο, ο Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. «Η Θεσσαλονίκη σε τέσσερα χρόνια θα αποκτήσει ένα υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο. Ταχύτερη, ασφαλέστερη και ελεύθερη διοδίων μετακίνηση. Θα υπάρξει επιβάρυνση της καθημερινότητας για κάποιο χρονικό διάστημα. Για μια καθημερινότητα ήδη δύσκολη. Επιδίωξη μας είναι αυτή η επιβάρυνση να ελαχιστοποιηθεί» σημείωσε μεταξύ άλλων.
Η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου ανέλυσε την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου με περισσότερους οδηγούς, περισσότερα λεωφορεία άρα και περισσότερα δρομολόγια που σημαίνει και καλύτερη εξυπηρέτηση για το επιβατικό κοινό.
Όπως εξήγησε η κ. Αλεξοπούλου τα 122 νέα δρομολόγια σημαίνουν κατά μέσο όρο 100 επιβατών σε κάθε λεωφορείο, συνολικά 12.000 πρόσθετες μετακινήσεις επιβατών στην πόλη. Εκτίμησε ότι η μεγάλη πρόκληση είναι αυτές οι μετακινήσεις που υπολογίζονται σε 5500 λιγότερα ΙΧ να γίνουν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
«Η δαιμονοποίηση του έργου είναι χαρακτηριστικό όλων των έργων που έχουν γίνει στην πόλη. Θα βοηθούσε να είχε ξεκινήσει μετά το Μετρό λόγω ψυχολογίας. Να είχε τελειώσει το ένα για να ξεκινήσει το άλλο. Όχι για άλλους λόγους κυκλοφοριακούς. Μόνο για λόγους ψυχολογίας. Αν δεν κάνουμε τώρα το Flyover σε τρία χρόνια θα παρακαλάμε να το κάνουμε» σχολίασε από τη μεριά του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος που πήρε επάνω του όλη την τεχνική ενημέρωση του έργου ενώ έμεινε μέχρι αργά να απαντάει στις αντιρρήσεις και τις απορίες δημάρχων, δημοσιογράφων και φορών.
Που απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση
- Οδικός Άξονας 1: Κ.Καραμανλή – Ν.Εγνατία – Εγνατία – Μοναστηρίου
- Οδικός Άξονας 2: Δυτική Είσοδος (Παλαιού Σταθμού) – 26ης Οκτωβρίου – Ν.Κουντουριώτη – Λ.Νίκης – 30ης Οκτωβρίου – Γ.Παπανδρέου – Αδριανουπόλεως – Ε.Βενιζέλου – Εθν.Αντίστασης – Λ.Γεωργικής Σχολής.
- Οδικός Άξονας 3: Εθν.Αντίστασης – Β.Όλγας – Β.Γεωργίου – Μ.Ανδρόνικου – Τσιμισκή – Πολυτεχνείου – Δυτική Έξοδος (Παλαιού Σταθμού),
Δρομολόγια εξπρές ΟΑΣΘ-ΚΤΕΛ
–45 (ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΚΤΕΛ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ): 2 επιπλέον οχήματα – 16 επιπλέον δρομολόγια μετάβασης και 16 επιστροφής – 12 στάσεις express
–45Y (ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΑΣ ΙΚΕΑ): 7 επιπλέον οχήματα – 21 νέα δρομολόγια μετάβασης και 24 επιστροφής – 15 στάσεις express
–43Y (Κάτω Ηλιούπολη/Εύοσμος-ΤΣ Βούλγαρη): 7 επιπλέον οχήματα – 21 νέα δρομολόγια μετάβασης και 24 επιστροφής – 15 στάσεις express
*Σε λίγες εβδομάδες προστίθενται δύο επιπλέον γραμμές για την εγκάρσια κάλυψη περιοχών των δήμων Παύλου Μελά, Κορδελιού-Ευόσμου, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, πιθανή πρόβλεψη για περιοχές της Τούμπας.
Το έργο
– 12 χλμ αναβαθμισμένου οδικού άξονα
– 8 χλμ υπερυψωμένης νέας οδού, εκ των οποίων 4 χλμ συνεχόμενη γέφυρα
– 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας στην υπερυψωμένη οδό
– 3+3 λωρίδες κυκλοφορίας στην αναβαθμισμένη υφιστάμενη Περιφερειακή οδό
– Κέντρο Διοίκησης Περιφερειακής Οδού
– Κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ. Κόστος 378.000.000 ευρώ. Σύμπραξη: ΑΒΑΞ ΑΕ-Μυτιληναίος.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
– Επεμβάσεις σε 8 Ανισόπεδους Κόμβους
– Κατασκευή δύο νέων Ανισόπεδων Κόμβων (Κ7Α και Κ11Α)
– Κατασκευή 14 νέων τεχνικών
– Κατασκευή δύο νέων πεζογέφυρων
– Συνολικό μήκος νέων γεφυρών 5 χλμ
– Συνολικό μήκος νέων στέγαστρων 1,1 χλμ
– Καθαιρούνται τρεις οδογέφυρες (Επταπυργίου, Αγίου Παύλου, Πανοράματος)
– Αντικαθίσταται οι δύο (Επταπυργίου, Πανοράματος)
– Καθαιρείται και αντικαθίσταται μια πεζογέφυρα (Περραιβού)
– Καθαιρείται και αντικαθίσταται το υφιστάμενο C&C της Περιφερειακής
– Συνολική αποκατάσταση 27 τεχνικών έργων της ΕΣΠΕΡ
– Συντήρηση 11 υφιστάμενων οχετών
– Επιμήκυνση 15 υφιστάμενων οχετών
– Δημιουργία 10 νέων οχετών
– Κατασκευή 85 νέων τοίχων
Οφέλη από FlyOver
– Διπλασιασμός αυτοκινήτων εξυπηρέτησης ανά ώρα 5000 σε 10000 ανά κατεύθυνση
– Μείωση ηχορύπανσης με την προσθήκη νέων ηχοπετασμάτων σε θέσεις πλησίον αστικών περιοχών
– Μείωση εκπομπών CO2 λόγω καλύτερων κυκλοφοριακών συνθηκών και βελτιωμένης κυκλοφοριακής ροής.
– Εξασφάλιση γρήγορης & ασφαλούς πρόσβασης προς ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ, Αεροδρόμιο Μακεδονία και Χαλκιδική
– Μείωση χρόνου μετακίνησης σε όλα τα τμήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης
– Αντιμετώπιση θεμάτων ασφαλείας με μείωση ατυχημάτων
– Μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων
– Διπλασιασμός χωρητικότητας της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού και καλύτερες κυκλοφοριακές συνθήκες των διερχομένων.
Το ιστορικό του FlyOver
Α’ Περίοδος Μελετών
2010: Σύνταξη και οριστικοποίηση Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών και Μεταφορών για τη Θεσσαλονίκη με αναφορά για την αναβάθμιση της ΑΕΣΠΕΡ με πρόβλεψη κατασκευής Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ)
09/2010: Ανάθεση έργου στην Εγνατία Οδό. Σύνταξη προσχεδίου – προκαταρκτικού σχεδιασμού του έργου
2011-2013: Εκπόνηση προκαταρκτικών μελετών οδοποιίας (με διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων) & προμελέτη ή/και οριστική μελέτη οδοποιίας σε διάφορα τμήματα. Ολοκλήρωση υποστηρικτικών μελετών καθώς και Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
2012-2014: Εκπόνηση οριστικών μελετών Τεχνικών Έργων διαφόρων τμημάτων.
2012: Έκδοση Περιβαλλοντικών Όρων
Β’ Περίοδος Μελετών
2014-2015: Επκαιροποίηση Μελετών Οδοποιίας σε συγκεκριμένα τμήματα για περιορισμό κόστους και προσαρμογή κυκλοφοριακών συνδέσεων. Απόφαση για χρήση Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου μόνο από ελαφριού τύπου οχήματα
2015-2019: Παύση περαιτέρω ωρίμανσης του έργου (ελλείψει χρηματοδότησης & προσφυγής στο ΣτΕ)
2020: Χαρακτηρισμός του έργου ως εθνικής σημασίας και απόφαση επανεκκίνησης ωρίμανσης των μελετών
2020-2021: Επικαιροποίηση μελέτης οδοποιίας με σκοπό τη δημοπράτηση του έργου ως ΣΔΙΤ. Εκπόνηση σχετικών υποστηρικτικών μελετών (κυκλοφοριακές, γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες , προμελέτες τεχνικών έργων κλπ) & μελέτης τροποποίησης και ανανέωσης ΑΕΠΟ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA