Αιωρείται ανάμεσα στα όνειρα και στους βράχους των βουνών που τόσο αγαπάει, με old school επιρροές αλλά συνάμα φρέσκο ήχο και πολύ ιδιαίτερο flow που σου μένει στο μυαλό. Ο Θεσσαλονικιός ράπερ Rocklee, κατά κόσμον Μιχάλης Κωνσταντζίκης, παρουσίασε για πρώτη φορά σε σόλο λάιβ στα μέσα Μαΐου το νέο του άλμπουμ, στη γενέτειρά του και ετοιμάζεται για το μεγάλο άνοιγμα στην καριέρα του. Έχοντας κυκλοφορήσει τα άλμπουμ Konoha’s Finest (2019), Wavy Ninja (2019), Πράσινες Βιταμίνες (2021), Ninja Tales (2022) και Comfort in the wildest dreams (2025), αποτελεί ένα από τα πιο ιδιαίτερα παραδείγματα της ραπ σκηνής στην Ελλάδα. Εκφράζεται με ταλέντο και έναν μοναδικό τρόπο στα κομμάτια του και μιλά στην Karfitsa για τις επιρροές του, για τα μελλοντικά του σχέδια και για το χιπ χοπ στις μέρες μας.
Συνέντευξη: Ελίνα Τουκουσμπαλίδου
Πες μας ένα μίνι βιογραφικό για τον Rocklee.
Πάντα μου άρεσε πολύ να γράφω μουσική. Στο νηπιαγωγείο έγραφα χιουμοριστικά τραγουδάκια για τους συμμαθητές μου. Και στο δημοτικό έγραφα πολύ. Άκουγα τότε έντεχνα, λαϊκά. Στο γυμνάσιο – λύκειο άρχισα να ακούω ραπ με FFC, που ήταν στα πρώτα μου ακούσματα. Τότε ένιωθα ότι με άλλαξαν οι FFC. Άρχισα έτσι να γράφω ραπ. Το πρώτο crew, το 2015, ήμασταν ο Fet και ο Βίο, Fet εγώ και ο Βιοπαλαιστής. Αυτό ήταν και το πρώτο μου όνομα, εκ του Φετιχιστής. Ήμασταν crew μέχρι το 2017, βγάλαμε ένα δίσκο, μερικά κομμάτια. Το 2017 ο Βίο είπε ότι δε μπορεί να ασχοληθεί άλλο με το ραπ κι εγώ έγινα ο Rocklee. Το 2018 έβγαλα τα πρώτα κομμάτια ως Rocklee.
Γιατί επέλεξες το ραπ;
Γιατί νιώθω ότι στο ραπ μπορείς να πεις ό,τι θέλεις. Έχει μια ευρεία θεματολογία σε σχέση με τα άλλα είδη μουσικής. Όταν έκανα τη μετάβαση από το να γράφω έντεχνα και λαϊκά στο να γράφω ραπ, ένιωσα ότι μπορώ να μιλήσω για τα πάντα. Με περιόριζε κάπως ο ήχος πιο πριν.
Πώς προέκυψε το όνομα Rocklee; Είναι από το χαρακτήρα της σειράς Naruto;
Ήταν ένα inside joke που είχαμε με τον Guy Sensei. Είμαστε κολλητοί πολλά χρόνια και βλέπαμε Naruto.
Έχεις πολλές αναφορές στην ιαπωνική κουλτούρα. Είναι κάτι που σε ελκύει;
Σίγουρα ναι. Βλέπω πολλά anime. Θέλω πολύ να πάω και στο Τόκιο. Είναι ένα από τα τοπ ταξίδια που έχω στο μυαλό μου.
Ποιους άλλους καλλιτέχνες θαύμαζες μεγαλώνοντας;
Ξεκίνησα με FFC. Μετά πήγα σε πιο αλήτικο ραπ, Bong da City, ΖΝ. Εκτιμώ τον Μικρό Κλέφτη. Μετά ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης έγινε ο Μάνι. Είχα πολλές επιρροές από τον Μάνι όταν ξεκίνησα το ραπ. Και στον πρώτο μου δίσκο ως Rocklee είναι φανερές οι επιρροές. Στην πορεία βρήκα το δικό μου στιλ. Τότε βέβαια άκουγα τα πάντα. Έγινα φανατικός.
Σήμερα παραμένεις φανατικός του ραπ ή έχεις διευρύνει το φάσμα των ακουσμάτων σου;
Έχω διευρύνει το φάσμα. Ακούω τζαζ. Σαν δεύτερο είδος μετά το ραπ, μάλλον είναι η τζαζ. Τώρα τελευταία ακούω και γαλλική alternative electro. Στην πορεία ξεκίνησα να ακούω περισσότερο ξένο ραπ και λιγότερο ελληνικό. Πλέον δεν παρακολουθώ φανατικά την ελληνική σκηνή όπως παλιά. Τα αγαπημένα μου ονόματα είναι Suicide Boys, Tyler the Creator.
Τι σημαίνει το ραπ για σένα;
Ασχολούμαι και με άλλους καλλιτεχνικούς τρόπους έκφρασης, με τη σκηνοθεσία, τη ζωγραφική. Το ραπ είναι όμως αυτό που μου βγαίνει πιο αβίαστα απ’ όλα. Βέβαια το ραπ στις μέρες μας έχει εκφυλιστεί σε ένα βαθμό.
Σε πολλά βίντεο κλιπ σου έχεις κάνει τη σκηνοθεσία. Το κάνεις επειδή είσαι συγκεντρωτικός και θέλεις το αποτέλεσμα να είναι ακριβώς όπως το φαντάζεσαι ή επειδή σου αρέσει η διαδικασία και έχεις το «μικρόβιο» του σκηνοθέτη;
Είναι και τα δύο. Είμαι συγκεντρωτικός. Το έχω λίγο αυτό. Είμαι δηλαδή λίγο μοναχικός λύκος στην τέχνη. Θέλω να έχω τον έλεγχο σε όλες τις πτυχές του προϊόντος που πρόκειται να βγάλω. Η σκηνοθεσία όμως είναι κάτι που ακολουθώ και πέραν του ραπ. Όλη μου τη ζωή ήταν κάπως διττά τα ενδιαφέροντά μου ανάμεσα στη μουσική και στη σκηνοθεσία. Γυρνούσαμε μικρού μήκους ταινίες με τους φίλους όταν ήμουν μικρός. Επίσης έχω σπουδάσει σκηνοθεσία. Έχω σπουδάσει και ιατρικά εργαστήρια, αλλά ήταν χαμένος χρόνος από τη ζωή μου.
Την τελείωσες τη σχολή;
Όχι, ακόμα την τελειώνω. Έχω ένα μεγάλο πάθος για τη βιολογία η αλήθεια είναι. Μικρός ήθελα να γίνω βιολόγος, δεν ήθελα να γίνω ράπερ.
Φαντάζομαι όμως ότι δε σου λέγανε στο σχολείο ότι υπάρχει και αυτός ο δρόμος, ο δρόμος του ραπ.
Η αλήθεια είναι όμως ότι στο σχολείο είχα μεγάλη υποστήριξη από τους καθηγητές όταν έβγαλα τα πρώτα κομμάτια σαν Fet. Η καθηγήτρια των θρησκευτικών θυμάμαι είχε τυπώσει ένα κοινωνικό κομμάτι μου σε φωτοτυπίες και το είχε μοιράσει σε όλες τις τάξεις. Στα θρησκευτικά όλο το σχολείο μελετούσε το κομμάτι μου για κάποιο λόγο εκείνη την εβδομάδα.
Πολύ εντυπωσιακό.
Ναι, με συμπαθούσε πολύ αυτή η καθηγήτρια.
Της αξίζουν πολλά μπράβο. Θέλεις να πούμε το όνομά της;
Δε το θυμάμαι! (Γέλια)
Ποια είναι τα κύρια θέματα στα κομμάτια σου;
Η μουσική μου δεν έχει συγκεκριμένη θεματική. Το κύριο θέμα σε κάθε κομμάτι μου είναι ό,τι υπάρχει στο μυαλό μου εκείνη την ημέρα. Κυρίως γράφω συνειρμικά. Σκέφτομαι μια μπάρα που μου αρέσει και μετά με οδηγεί το κομμάτι.
Ποια είναι η παραγωγική σου διαδικασία;
Φεύγω από το σπίτι μου, πάω στο βουνό, μακριά από τον πολιτισμό και γράφω συνειρμικά ό,τι έρχεται στο κεφάλι μου.
Μένεις Θεσσαλονίκη, έτσι;
Μένω στο Τριάδι, για αυτό έχω εύκολη πρόσβαση στα βουνά. Είμαι πολύ φυσιολάτρης.
Πώς σε επηρεάζει καλλιτεχνικά το ότι μένεις στη Θεσσαλονίκη;
Δε νιώθω ότι με προβληματίζει ή ότι με κρατάει πίσω. Δε ξέρω αν είμαι ντροπαλός, κρυψίνους ή μυστικοπαθής αλλά νομίζω ότι δεν έχω κάνει τα ανοίγματα για να μου προσφέρει ό,τι μπορεί η Θεσσαλονίκη. Δε νιώθω ότι με έχει κρατήσει πίσω προς το παρόν.
Θα σκεφτόσουν να πας Αθήνα σε ένα μελλοντικό επίπεδο;
Δεν είμαι πολύ μεγάλος φαν. Δύσκολα θα πήγαινα να μείνω μόνιμα. Τη θεωρώ και ένα πολεοδομικό χάος.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια; Δουλεύεις κάτι νέο;
Πάντα δουλεύω. Έχω ολόκληρους δίσκους ακυκλοφόρητους. Γράφω πάρα πολύ. Παλιότερα έγραφα ένα κομμάτι την ημέρα, γιατί το χρειαζόμουν. Ήταν μέρος της καθημερινότητάς μου. Τα περισσότερα δε θα κυκλοφορήσουν ποτέ. Δουλεύω ήδη τον επόμενο δίσκο. Θα είναι μεγάλος, με πάνω από δέκα κομμάτια. Είναι και ο πρώτος δίσκος όπου θέλω να κάνω συνεργασίες. Έχω μια πολύ old school ιδέα για τον καλλιτέχνη. Δε μου αρέσει ο καλλιτέχνης να είναι δημόσιο πρόσωπο. Δε μου αρέσει να εμφανίζεται, να κάνει άλλα πράγματα εκτός από το να δίνει την τέχνη του. Δε μου αρέσει να είμαι ενεργός στα social media. Επίσης είμαι από αυτούς που διαχωρίζουν τον καλλιτέχνη από την τέχνη του.
Ποια είναι η λογική πίσω από αυτό;
Η τέχνη από τη στιγμή που φεύγει από τον καλλιτέχνη και υπάρχει στον πλανήτη, για μένα είναι μια ξεχωριστή οντότητα. Δε με απασχολεί τόσο ποιος είναι ο καλλιτέχνης αν θαυμάζω ένα έργο τέχνης. Και δε χρειάζεται να θαυμάζω και τον ίδιο τον καλλιτέχνη απαραίτητα ως άνθρωπο.
Έκανες την πρώτη σου σόλο συναυλία στη Θεσσαλονίκη. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία;
Φανταστικά ήταν. Μου άρεσε πάρα πολύ. Πήγε ανέλπιστα καλά. Καλύτερα απ’ ό,τι περίμενα. Το πήρα απόφαση γιατί είπα ότι επιτέλους θέλω να κάνω ολόκληρο τον κύκλο της παρουσίασης και ό,τι πρέπει να γίνεται σε κάθε δίσκο. Είμαι πολλά χρόνια σε αυτό το χώρο αλλά είμαι κάπως σαν χομπίστας γιατί είναι πολλά τα πράγματα που δεν έχω κάνει.
Ασχολείσαι και με τη φωτογραφία. Πες μου για αυτό.
Ασχολούμαι με ένα project τώρα που λέγεται «Βρώμικα Ζώα». Είναι ζώα ουσιαστικά εντός του αστικού ιστού, τα οποία έρχονται σε επαφή με τον άνθρωπο -πέραν του να τα ταΐζει και να τα φροντίζει- χωρίς να είναι κατοικίδια. Θέλω να το κάνω ένα photobook. Είναι με ασπρόμαυρο φιλμ και τραβάω φωτογραφίες ένα χρόνο τώρα.
Είναι πολλά αυτά που δουλεύεις.
Είναι πολλές οι ιδέες που δουλεύω, ναι. Θέλω να βγάλω το δίσκο Konoha’s Finest σε CD με ένα κομμάτι ακόμη, που δεν είχε συμπεριληφθεί τότε. Και να έχει ένα μπλοκάκι με τους στίχους μέσα και διάφορες φωτογραφίες. Θέλω να βγάλω και ένα κόμικ Rocklee.