06:38, Παρασκευή
20 Μαΐου 2022

Απόλλων Δρικούδης: Η ευτυχία κάποιων ανθρώπων εξαρτάται από στερεότυπα

Ο οδοντίατρος που σκηνοθετεί Παπαδιαμάντη μιλά για την αγάπη του για τον κόσμο του θεάτρου

Συνέντευξη στην Αγγελική Κριαρίδου

Ο Απόλλων Δρικούδης, παρόλο που σπούδασε και ασχολείται επαγγελματικά με την οδοντιατρική, δεν άφησε τις καλλιτεχνικές ανησυχίες του να εφησυχαστούν κι έτσι προέκυψε η αγάπη του για τον κόσμο του θεάτρου. Γι’αυτό ακολούθησε σπουδές υποκριτικής στη Δραματική Σχολή αλλά και στο τμήμα Κινηματογράφου, της Σχολής Καλών Τεχνών, για να γνωρίσει την σκηνοθεσία.

Η αγάπη για το θέατρο

Για τον Απόλλωνα Δρικούδη το θέατρο είναι μια σπουδαία αφορμή ενδοσκόπησης, ταύτισης και βαθιάς έρευνας με τον εαυτό μας, που ξεπερνάει το ψυχολογικό επίπεδο και φτάνει σε ένα μεταφυσικό σημείο. Μιλώντας στην Karfitsa, δηλώνει πως μέσα από το θέατρο δίνεται η δυνατότητα στους ανθρώπους να γνωρίζουν καλύτερα διάφορες πτυχές του εαυτού τους, μέσα από ιστορίες άλλων ανθρώπων, ενδεχομένως και από άλλες εποχές. Αυτό, για τον ίδιο, συμβαίνει εντονότερα για όσους εμπλέκονται άμεσα με τον χώρο, είτε ως ηθοποιοί είτε ως σκηνοθέτες καθώς έρχονται σε τριβή με το κάθε έργο σε πολύ συχνή βάση και βιώνουν ξανά και ξανά την ιστορία του, ενώ ο θεατής λαμβάνει «συμπυκνωμένη εμπειρία». «Όταν κάποιος το κάνει σε καθημερινή βάση για πολλές ώρες την ημέρα αρχίζει να τον αλλοιώνει στη ζωή του, να γίνεται καλύτερος άνθρωπος» αναφέρει ο κος Δρικούδης.

Δύο έργα σε μία παράσταση

Το τελευταίο διάστημα ο σκηνοθέτης αφοσιώθηκε στην παράσταση Πατέρα στο Σπίτι/ Χριστόψωμο, που αντλείται από τα δύο ομώνυμα έργα του σπουδαίου έλληνα λογοτέχνη, Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Οι δύο ιστορίες που εκτυλίσσονται ταυτόχρονα στη σκηνή, συνδέονται μεταξύ τους με ένα κοινό θέμα, την οικογένεια και τον αγώνα που χρειάζεται να κάνουν οι άνθρωποι για να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες και να διατηρούν ακέραιους τους δεσμούς που τους συνδέουν.

«Λένε ότι ένα κείμενο καλό όταν το διαβάζεις σου αποκαλύπτεται. Τα μηνύματα είναι πάρα πολλά και κάθε φορά τα ανακαλύπτεις» αναφέρει ο Απόλλων Δρικούδης, ο οποίος συνεχίζει μέχρι και σήμερα μαζί με τον θίασο του να ανακαλύπτουν τα μηνύματα πίσω από τις λέξεις που επιλεκτικά έχει τοποθετήσει ο συγγραφέας στα έργα του. Παρότι τα δύο κείμενα γράφτηκαν πριν από έναν αιώνα και κάτι παραπάνω, τα μηνύματά τους αφορούν και την εποχή μας. Από τον «Πατέρα στο σπίτι» όπου επικρατεί η φτώχεια και η ανέχεια αναδεικνύονται «οι ελπίδες που γεννιούνται σε μια κρίση, γιατί υπάρχουν ελπίδες ότι θα αλλάξουν τα πράγματα ανάμεσα σε ένα ζευγάρι, αλλά τελικά όταν η κρίση βαθαίνει και δεν επενδύεις χρόνο και δυνάμεις για να σώσεις την κατάσταση και αυτές οι ελπίδες που εμφανίζονται για να σώσουν την κατάσταση μπορούν να ματαιωθούν» σημειώνει ο σκηνοθέτης.

Από την άλλη το «Χριστόψωμο» φέρνει στην επιφάνεια βαθιά κοινωνικά μηνύματα και ιδίως το στερεότυπο κατά το οποίο η δημιουργία οικογένειας είναι επιτακτική ανάγκη για την ολοκλήρωση ενός ζευγαριού και την αποδοχή του από το υπόλοιπο περιβάλλον. «Το πιο σημαντικό είναι το πως εξαρτάται η ευτυχία κάποιων ανθρώπων από στερεότυπα που μπορεί να υπάρχουν κοινωνικά. Δηλαδή θα μπορούσε το ζευγάρι να αποδεχτεί ότι δεν μπορεί να κάνει παιδιά, αλλά τους κατακαίει μέχρι το τέλος» αναφέρει ο κ. Δρικούδης, για την ιστορία κατά την οποία η στείρα Διαλεχτή έρχεται αντιμέτωπη αρχικά με την πεθερά και έπειτα με τον σύντροφό της, επειδή δεν μπορεί να φέρει στον κόσμο ένα παιδί. «Εδώ φαίνεται και η σύνδεση των δύο κειμένων, αναφορικά με την ανάγκη να επενδύουμε στις σχέσεις γιατί αλλιώς δεν επιβιώνουν» συμπληρώνει.

Πάντως αξίζει να σημειωθεί πως στην παράσταση έχει διατηρηθεί η γλώσσα που χρησιμοποίησε στα κείμενά του ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, καθώς όπως υποστηρίζει ο Απόλλων Δρικούδης «Εμείς θα πρέπει να ανεβούμε στο επίπεδο του κειμένου και όχι να το φέρουμε στα μέτρα μας».

Info: «Πατέρα στο σπίτι | Το χριστόψωμο» στις 28, 29, 30 Ιανουαρίου 2022 στο Θέατρο Αυλαία

Aπό την έντυπη εφημερίδα Karfitsa