ΟΑΣΘ: Τι (δεν) έκαναν οι βουλευτές της ΝΔ για να λυθεί η διαμάχη;
Τα προβλήματα του ΟΑΣΘ είχαν διαχρονικά πολιτική διάσταση. Από την δημιουργία του, μέχρι την γιγάντωσή του και από την κρατικοποίηση μέχρι τις σημερινές κινητοποιήσεις. Οι τοπικοί άρχοντες, υπουργοί και βουλευτές, συμμετείχαν με κάθε τρόπο στην χρυσή εποχή του ιδιωτικού ΟΑΣΘ τις δεκαετίες ’90 και ’00. Από την πίεση για χρυσές επιδοτήσεις μέχρι και τις παρακλήσεις για προσλήψεις προσωπικού.
Ρεπορτάζ: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΡΥΠΙΔΟΥ, ΦΕΝΙΑ ΚΛΙΑΤΣΗ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ
Στα αιτήματα των εργαζομένων ήταν πάντα στο πλευρό τους υποστηρίζοντας άλλοτε δικαίως και άλλοτε αδίκως όσα ζητούσαν. Με επωδό πάντα να παραμείνει ενεργό το μοναδικό Μέσο Μαζικής Μεταφοράς της Θεσσαλονίκης και να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης.
Οι εξαγγελθείσες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ δεν έπεσαν σαν «κεραυνός εν αιθρία». Το πρόβλημα με την Συλλογική Σύμβαση Εργασίας υφίσταται από τον προηγούμενο χρόνο. Τί έκαναν άραγε οι κυβερνητικοί βουλευτές της πόλης για την επίλυση του ζητήματος τόσους μήνες; Άσκησαν την πίεση που χρειαζόταν σε κάθε πλευρά για να μην φτάσουμε στο σήμερα;
Η Karfitsa ζήτησε από τους βουλευτές της πόλης να ενημερώσουν τους πολίτες μέσω της εφημερίδας για τις κινήσεις τους. Ποιες ήταν οι πράξεις τους για να μην ταλαιπωρείται η πόλη; Ποια είναι η άποψή τους για τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων; Έχει ευθύνες η διοίκηση του ΟΑΣΘ;
Σ. Καλαφάτης: «Συναντήθηκα με τους εργαζόμενους»
«Πρώτιστο καθήκον όλων είναι να αποφευχθεί η διατάραξη του συγκοινωνιακού έργου και η ταλαιπωρία των πολιτών Συναντήθηκα με τους εργαζόμενους, αλλά και τη διοίκηση και γνωρίζω ότι το Υπουργείο Μεταφορών επιδιώκει τα όποια προβλήματα να λυθούν με διάλογο» αναφέρει στην Karfitsa o Σταύρος Καλαφάτης.
Ο υφυπουργός Εσωτερικών (αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης) σημειώνει πως «τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είναι σε εξέλιξη διεργασίες για την αύξηση των μισθολογικών κλιμακίων της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Παράλληλα η κυβέρνηση προωθεί νομοθετική ρύθμιση για τη διασφάλιση των επιδομάτων βαρέων και ανθυγιεινών των εργαζομένων».
«Αντιλαμβανόμαστε τα πολλά προβλήματα και τις δυσκολίες που προκύπτουν από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Η πραγματικότητα είναι ότι παραλάβαμε έναν Οργανισμό διαλυμένο. Διπλασιάσαμε τον στόλο των οχημάτων. Ανοίξαμε το διαγωνισμό για νέα, καινούργια ηλεκτροκινούμενα λεωφορεία. Αυτές ήταν οι πρώτες ανάγκες του Οργανισμού κι αυτές προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε πρώτες» προσθέτει.
«Θυμίζω ότι υπογράψαμε σύμβαση συνεργασίας με τα ΚΤΕΛ και, μέσω leasing, διπλασιάσαμε τον αριθμό των λεωφορείων που κυκλοφορούσαν σε όλη την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, μειώσαμε το κόστος λειτουργίας κατά 50 εκατ. ευρώ το χρόνο. Επιπλέον, με νομοθετική ρύθμιση διασφαλίσαμε το 90% του μισθού των υπαλλήλων του ΟΑΣΘ, ποσό που καταβάλλονταν επιπλέον του ενιαίου μισθολογίου. Κι αυτό, παρά το ότι, ύστερα από την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, οι εργαζόμενοι είχαν ενταχθεί όσον αφορά τα μισθολογικά τους στο καθεστώς του ενιαίου μισθολογίου» καταλήγει ο κ. Καλαφάτης.
Κ. Γκιουλέκας: «Πιέζουμε από τη πλευρά μας»
«Η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού της Θεσσαλονίκης αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά μας» τονίζει από τη μεριά του ο Κώστας Γκιουλέκας. «Το θέμα αυτό το έθεσα επανειλημμένως στις πολλαπλές συναντήσεις που είχα τόσο με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΑΣΘ όσο και με το αρμόδιο Υπουργείο. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι έγιναν πολλά. Ενδεικτικό είναι ότι ο στόλος των λεωφορείων έχει διπλασιαστεί» υποστηρίζει.
«Είναι, όμως, επίσης γεγονός, ότι πρέπει να γίνουν κι άλλα πολλά και σημαντικά. Από την ενημέρωση που ζήτησα και είχα, έλαβα την διαβεβαίωση όχι μόνον για το αυτονόητο, ότι δηλαδή οι απολαβές των εργαζομένων είναι διασφαλισμένες, αλλά και ότι τα επιδόματα που διεκδικούν θα δοθούν αναδρομικά μόλις ολοκληρωθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση. Πιέζουμε από την πλευρά μας ώστε όλα τα γραφειοκρατικά ζητήματα να ρυθμιστούν πολύ γρήγορα, προκειμένου να μην ταλαιπωρούνται οι Θεσσαλονικείς» καταλήγει.
Σ. Σιμόπουλος: «Ευθύνη κυβέρνησης και διοίκησης»
«Είναι ευθύνη κυβερνητική και της διοίκησης του ΟΑΣΘ η εξεύρεση λύσης και η υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας Εργαζομένων-ΟΑΣΘ ώστε να πάψει η συνεχής ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων» τονίζει σε δήλωσή του ο βουλευτής Στράτος Σιμόπουλος.
Α. Ευθυμίου: «Έπρεπε να έχει υπογραφεί «χθες»»
«Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι κινητοποιήσεις από την πλευρά των εργαζομένων του ΟΑΣΘ ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό και τους πολίτες της πόλης μας. Ωστόσο, και από την εξειδίκευση μου ως μάχιμη δικηγόρος εξειδικευμένη σε θέματα εργατικού δικαίου, αντλώ την βεβαιότητα ότι σε οποιοδήποτε εργασιακό περιβάλλον είναι επιβεβλημένο να υπάρχει κλίμα εργασιακής ειρήνης. Η επί τόσο καιρό αβεβαιότητα ως προς τις αποδοχές και εν γένει το καθεστώς εργασίας των εργαζομένων δυναμιτίζουν το κλίμα αυτό» επισημαίνει η βουλευτής Άννα Ευθυμίου.
«Η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας έπρεπε να έχει υπογραφεί «χθες». Το ίδιο έπρεπε να έχει γίνει με την επιστροφή την προβλεπόμενων και νομοθετημένων επιδομάτων» τονίζει χαρακτηριστικά.
«Για τα παραπάνω έχω απόλυτα ιδία αντίληψη, διότι ως βουλευτής αλλά και με την εξειδίκευση που έχω στο εργατικό δίκαιο ήμουν αυτή που πρότεινα τη λύση και, συγκεκριμένα, ότι έπρεπε να ακολουθηθεί το μοντέλο της επιχειρησιακής σύμβασης εργασίας των εργαζομένων στις Αστικές Συγκοινωνίες Αθηνών, κάτι που έγινε αποδεκτό από το αρμόδιο Υπουργείο, αλλά και αυτή που απευθύνθηκα, ομοίως, αρμοδίως για την επιστροφή των νομοθετημένων επιδομάτων και έγινε αποδεκτό» συμπληρώνει.
Τέλος η κ. Ευθυμίου σημειώνει πως «δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ οφείλει τάχιστα να υλοποιήσει τις αποφάσεις που ελήφθησαν και να δώσει τη λύση, ώστε οι εργαζόμενοι να συνεχίσουν να παρέχουν απρόσκοπτα τις υπηρεσίες τους στο επιβατικό κοινό, ιδίως στην περίοδο που διανύουμε με πανδημία και ακρίβεια».
Δ. Κούβελας: «Χωρίς άλλη καθυστέρηση»
«Πριν τρία χρόνια, όταν η Νέα Δημοκρατία έγινε κυβέρνηση, η αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης ήταν σε άθλια, τριτοκοσμική κατάσταση! Μόλις 220 λεωφορεία κυκλοφορούσαν στην πόλη. Σήμερα, διαπιστώνουμε σημαντική βελτίωση καθώς ο στόλος υπερδιπλασιάστηκε. Όμως, η Θεσσαλονίκη δεν έχει ακόμη αυτό που της αξίζει και δικαιούται» αναφέρει από την πλευρά του ο βουλευτής Δημήτρης Κούβελας.
«Τα περιθώρια αναβάθμισης είναι πολλά, ιδίως όσον αφορά την κάλυψη των αναγκών στη δυτική πλευρά της πόλης. Εκκρεμότητες με τους εργαζόμενους πρέπει να διευθετηθούν το συντομότερο. Οικονομικές υποχρεώσεις προς τον συνεταιρισμό ΗΡΑΚΛΗΣ, ιδιοκτήτη όλων των εγκαταστάσεων που χρησιμοποιεί ο φορέας, πρέπει να τακτοποιηθούν. Αδικίες που προκάλεσε η βίαιη «αποιδιωτικοποίηση» του Οργανισμού πρέπει να αποκατασταθούν» προσθέτει.
«Η δική μου προσπάθεια προς τον πρωθυπουργό και τον αρμόδιο υπουργό στοχεύει αφενός στην ανάδειξη των προβλημάτων που παραμένουν, αφετέρου το ζήτημα της αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης να αναβαθμιστεί σε πρώτη προτεραιότητα της Κυβέρνησης. Κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον του ΟΑΣΘ και το μοντέλο των αστικών συγκοινωνιών πρέπει να ληφθούν χωρίς άλλη καθυστέρηση!» καταλήγει ο κ. Κούβελας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τα ρεπορτάζ της Karfitsa για τον ΟΑΣΘ δημοσιεύτηκαν στο φύλλο του Σαββάτου, 9 Ιουλίου, πριν ανακοινωθεί η αναστολή των απεριακών κινητοποιήσεων εκ μέρους των εργαζομένων!