fbpx

, Παρασκευή
14 Φεβρουαρίου 2025

search icon search icon

Ας μιλήσουμε με ειλικρίνεια για την ηλεκτροκίνηση

Είναι γνωστή η ιστορία ενός ιδιοκτήτη ηλεκτρικού που για να πάει με ηλεκτρικό όχημα από Αθήνα στη Σπάρτη χρειαζόταν … 22 ώρες και τελικώς, το άφησε κάπου στην Κόρινθο και πήρε λεωφορείο

Στο πρόσφατο συνέδριο του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» για τα πράσινα νησιά, τις υποδομές, τις μετακινήσεις και την περιβαλλοντική διαχείριση ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιβεβαίωσε τη βούληση της κυβέρνησης να επιταχύνει την μετάβαση της χώρας προς την ηλεκτροκίνηση. Δήλωσε, μεταξύ άλλων ότι στο μέλλον εξετάζεται από την κυβέρνηση το ενδεχόμενο της υποχρεωτικής διάθεσης ηλεκτρικών οχημάτων για ενοικίαση στα μικρότερα νησιά της χώρα μας.

Παρά την πρόοδο στην αγορά ηλεκτροκινούμενων οχημάτων, οι αμφιβολίες περί του συνολικού περιβαλλοντικού οφέλους από την αποκλειστική χρήση της ηλεκτροκίνησης μεγαλώνουν διεθνώς. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στη λειτουργία και το αποτύπωμα των μπαταριών λιθίου όσον αφορά στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και στην αυτονομία αναφορικά με την χρηστικότητα των οχημάτων. Ειδικώς στη χώρα μας έχουμε από τις χειρότερες επιδόσεις στην Ε.Ε. στο δημόσια δίκτυο ταχυφορτιστών.

Οι δημόσια προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης στην ελληνική επικράτεια υπολογίζονται αυτή τη στιγμή τους 1.700 περίπου (στοιχεία: Ιούλιος 2022). Συγκριτικά, τον Ιανουάριο του 2022 ήταν 1.255 και το 2020 μόλις 173!

Δυστυχώς, η συντριπτική πλειοψηφία αφορά φορτιστές AC έως 22 kW που βρίσκονται σε δήμους, supermarket, εμπορικά κέντρα κλπ και μόλις το 7% περίπου του συνόλου είναι ταχυφορτιστές DC (30 kW και πάνω). Ελάχιστοι τέλος είναι οι ταχυφορτιστές με ισχύ 120 kW και πάνω (μόλις 4 τον Ιανουάριο του 2022).

Tο 66% και το 67% των νοικοκυριών στις μητροπολιτικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα, δεν έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης (στοιχεία ΕΛ.ΣΤΑΤ), γεγονός που καθιστά απολύτως αναγκαία την ανάπτυξη επαρκούς αριθμού δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης στη χώρα μας.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα ταξίδια εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα τουλάχιστο παραμένουν ταμπού. Διότι μια φόρτιση από φορτιστή έως 22KW μπορεί να χρειαστεί 4 ώρες, ενώ μισή ώρα περίπου για φορτιστή άνω των 50 KW (σχετικός ο χρόνος που προσδιορίζεται και από άλλους παράγοντες). Το ΥΠΕΝ σε έκθεσή του το Μάιου του 2023 που έθεσε σε διαβούλευση υπολόγισε τρία σενάρια υποδομών φόρτισης με βάση την επίτευξη του στόχου να υπάρχει ένα σημείο φόρτισης ανά 10 ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2030. Σύμφωνα με το μετριοπαθέστερο, το 2025 θα έχουν τοποθετηθεί 8.501 φορτιστές 7-22kW, 1.000 φορτιστές 50-149kW, 1.161 φορτιστές 150 kW και 621 φορτιστές 350 kW. Με άλλα λόγια, μέσα σε ενάμισι χρόνο θα πρέπει νυχθημερόν όλο το δημόσιο οδικό δίκτυο της χώρας να μοιάζει με εργοτάξιο. Πολύ καλό για να ‘ναι αληθινό.

Είναι γνωστή η ιστορία ενός ιδιοκτήτη ηλεκτρικού που για να πάει με ηλεκτρικό όχημα από Αθήνα στη Σπάρτη χρειαζόταν … 22 ώρες και τελικώς, το άφησε κάπου στην Κόρινθο και πήρε λεωφορείο.

Σε αντίθεση με τους θορυβώδεις ισχυρισμούς περί του αντιθέτου, τα EV δεν είναι φίλοι του περιβάλλοντος. Μια τυπική μπαταρία EV 500 κιλών, για παράδειγμα, συνεπάγεται την εξόρυξη και την επεξεργασία 250 τόνων γης. Η ίδια η εξόρυξη προκαλεί διάβρωση του εδάφους και διαταραχή των γύρω οικοτόπων. Αυτό, εκτός από τις τοξικές χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για την επεξεργασία του λιθίου, γίνεται ακραίος κίνδυνος για πολλά οικοσυστήματα.

 Ο κρύος καιρός περιορίζει σοβαρά ή και εξαλείφει την απόδοση της μπαταρίας. Η αυξημένη ηλεκτρική ενέργεια για τη φόρτιση όλων αυτών των οχημάτων θα επιβαρύνει σοβαρά ένα ήδη κλονισμένο ηλεκτρικό δίκτυο. Αλλά η άβολη αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θέλουν ένα ηλεκτρικό γιατί είναι πανάκριβο για να το χρησιμοποιούν ως δεύτερο ή και … τρίτο αυτοκίνητο.

Αν είναι να υιοθετηθεί η ηλεκτροκίνηση ας καθιερωθεί καταρχάς στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και δευτερευόντως στα TAXI. Γενικώς, ό,τι εξυπηρετεί τις μεταφορές εντός πόλης. Για τα υπόλοιπα, η συζήτηση θα συνεχιστεί όταν ο αριθμός ταχυφορτιστών 120kW και άνω προσεγγίσει τις υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις του ΥΠΕΝ και πάντως, θα είναι πολύ περισσότερες από τους … τέσσερις σημερινούς.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.